Tummen ner för spårtaxi

Knivsta kommun ska inte utreda om det ska byggas en spårtaxilinje mellan Alsike och Knivsta station.

Knivsta2012-06-12 10:02

Det är svaret på ett medborgarförslag som en Knivstabo lämnade in till kommunen i januari. Förslaget gick ut på att kommunen bör utreda om det går att inför spårtaxi mellan Alsike, nya Ica, järnvägsstationen, centrum och busstationen i Ar.
”Med spårtaxi undviks onödigt bilåkande och dyr bussförbindelse. Eftersom banan går i luften kan den dras relativt oberoende av annan infrastruktur och bebyggelse” skrev Knivstabon bland annat i sitt förslag. Andra fördelar enligt förslagsställaren är att man kan utesluta en ny järnvägsstation i Alsike och att man slipper vinterröja för att spårtaxin ska fungera. Genom eldriften ger en spårtaxi också miljöfördelar, anser Knivstabon.

Knivstas kommunchef Lena Fransson skriver i ett beslutsförslag till politikerna att kommunen håller med om att det finns många fördelar med spårtaxi, men att kommunen inte ska utreda frågan i dagsläget på grund av de höga kostnaderna.
”Det finns mycket som är positivt med spårtaxi, men i dag finns knappast något system i praktisk användning” svarar Lena Fransson.
Utredningar har tidigare gjorts av Uppsala och Upplands Väsby kommuner, vilka båda har större befolkning och tätare bebyggelse än Knivsta kommun.
”I den utredning som Upplands Väsby gjorde 2011 beräknades kostnaden till cirka 54 miljoner kronor per kilometer... det är för stor investering för en kommun av Knivstas storlek, står det i tjänstemannaförslaget.”
Om Knivsta kommun säger ja eller nej till förslaget beslutar politikerna i kommunfullmäktige på torsdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om