– Vi ska träffa exploatörerna den här veckan för att diskutera avlopp och hur korsningen med väg 77 ska utformas och bekostas. Kostnaderna för en exploatering i området kan tyvärr bli mycket höga, säger Jonas Olsson, planarkitekt på Knivsta kommun.
Han beskriver planerna som att de fortfarande befinner sig i ett tidigt utredningsskede, eftersom de två viktigaste frågorna nu ska utredas. Trafikverket kanske inte kommer bygga om korsningen förrän om många år och då måste någon låna ut pengar till en ombyggnad under tiden. Vad det gäller avloppen blir kommunen skyldig att ordna med gemensamt vatten och avlopp om det blir fler invånare i byarna.
Bakgrunden till att Knivsta kommuns bygg- och miljönämnd har godkänt ett detaljplaneprogram för området är att man vill att det byggs fler bostäder i kommunen och att det länge har funnits önskemål från fyra stora markägare om att få bygga villor här. Även flera tomtägare har bett om att få stycka av sina tomter.
Detaljplaneprogrammet handlar om att fördubbla antalet bostäder i Spakbacken och Östuna by. I dag finns här cirka 85 fastigheter. I båda byarna ska den nya bebyggelsen placeras utanför den nuvarande.
Spakbacken föreslås bli en så kallad rundby där en gatuslinga anläggs runtom nuvarande byn, medan de nya bebyggelsegrupperna i Östuna får två olika infartsgator. En infart föreslås från nuvarande Östunavägen till 18 småhustomter. Den andra infarten till Östuna dras från väg 77, en infart som hamnar mitt emot nuvarande infarten till Spakbacken.
– Utefter en eventuell infart från väg 77 på Östunasidan finns plats för en pendlarparkering, kanske en närbutik, en bollplan och innanför detta en förskola och skola, säger planarkitekt Marie-Louise Elfström, som på politikernas uppdrag arbetade fram detaljplaneprogrammet.
Plats för skola och handel har skrivits in i planerna för att det ska finnas mark kvar till kommande behov i området.
Här har också lämnats lite plats för äldre- och ungdomsbostäder på landsbygden och en planfri korsning för gång- och cykeltrafik under eller över väg 77.
Alla nya tomter utanför byarna kommer bli minst 1500 kvadratmeter. Och mellan bebyggelsegrupperna lämnas grönstråk med direktkontakt till omgivande natur.
– Vi har skapat utrymme för en skola på Östunasidan. Därför är det jätteviktigt att det också skapas en trygg och säker övergång över väg 77 för skolbarnen från Spakbacken, säger Marie-Louise Elfström om varför programmet måste innehålla en planfri korsning med väg 77.
Utbyggnad kan bli dyrare än beräknat
I Spakbacken och Östuna finns planer på att bygga cirka hundra nya villor. Men för att utbyggnaden ska bli av måste avloppsfrågorna och vägfrågorna lösas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!