– Att folk nu kör i 30 på Forsbyvägen är en mycket stor vinst för trafiksäkerheten i Knivsta. Risken för en fotgängare eller cyklist att skadas allvarligt eller dödas är nämligen mycket större vid en kollision med en bil som kör 50 kilometer i timmen, säger Claes Litsner, verksamhetsledare vid NTF i Uppsala län.
Som UNT tidigare rapporterat så arbetar Knivsta kommun just nu med att göra sina gator trafiksäkrare och att sänka hastighetsbegränsningarna.
För att få ner farterna i praktiken sätts nu, förutom ny hastighetsskyltning, också fartdämpande åtgärder av olika slag ut på gatorna. Utanför Thunmanskolan har trafiksignalerna tagits bort och ersatts med två fartgupp.
– De här mätningarna visar att det inte räcker med att skylta om. Man måste också förändra trafikmiljön. Vi är glada över att de två vägbulorna har sänkt hastigheterna betydligt jämfört med tidigare, säger Knivstas gatuchef Lennart Zetterlund.
Före sommaren var det bara 34 procent som körde 30 kilometer i timmen på vägen och högsta mätta hastighet var 60 kilometer i timmen. Nu när vägbulorna kommit på plats är det hela 75,8 procent som kör lagligt och högsta uppmätta hastighet var 42 kilometer i timmen.
– Det betyder mycket att nästan alla bilar kör i 30 nu. Kolliderar en bil med en oskyddad trafikant i 50 kilometer i timmen så spräcks nämligen nästan alltid njurar, lever, ryggrad eller annat. Men i 30 kilometer kan kroppen klara en kollision mycket bättre, säger Claes Litsner.
Men alla Knivstabor är inte nöjda med hur kommunen har sänkt hastigheterna. Två klagomål om att man inte har skyltat före guppen har kommit in till kommunen.
Bland annat har en motorcyklist som missat de nya guppen kört omkull, trots att han enligt ett vittne inte körde för fort.
Men Lennart Zetterlund är inte oroad över kritiken. Enligt honom var det innan vägbanan försetts med ytterligare ett lager asfalt som vägbulorna ställde till besvär.
– Nu har vägbulorna den utformning som är lämplig för ett vägavsnitt med en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen, säger Lennart Zetterlund.
Kommer ni inte att skylta och varna för guppen?
– Vi kommer att markera ut vägbulorna med så kallade reflexpollare. Men egentligen är det inte olagligt att inte markera farthinder på 30-sträckor. Tvärtom så rekommenderar Transportstyrelsen att vägbulor inte ska markeras ut. De som följer skylten och kör 30 på sträckan ska inte ha några problem, säger Lennart Zetterlund.