Exempelvis kan det bli viktbegränsningar på Gredelbybron.
Knivsta kommun vill omvandla genomfartsleden Gredelbyleden till en stadsgata i takt med att kommunen växer och eftersom genomfartstrafiken väntas öka då Trafikverket bygger ut väg 77 på andra sidan länsgränsen.
Redan i dag tar många långtradarchaufförer "genvägen" över Knivsta från E18 till väg 77 och färjorna i Kapellskär.
Det har talats om att Knivsta kommuns politiker planerar att införa ett genomfartsförbud genom tätorten.
– Det finns inga beslut än, men vi resonerar om att Gredelbyleden ska göras om till ett så kallat mjukt transportrum där alla trafikslag finns nära varandra, istället för att vara en genomfartsled, säger Anders Eskhult (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.
Gredelbyleden är den sträcka som går genom Knivsta tätort från E4 fram till Vassunda.
– Knivsta kommun äger och underhåller Gredelbyleden. Därför är det kommunen som också får fatta beslut om hur vägen ska utformas, säger Anders Eskhult.
Kommunen kan för att minska genomfartstrafik och buller bygga fler rondeller, avsmalningar och besluta om hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen på vissa sträckor.
– Man kan också tänka sig vikt- och längdbegränsningar på fordonen. Vill vi att Gredelbybron ska hålla längre kan vi göra en uppskattning av hur tung trafik bron tål och hur trånga rondellerna ska byggas, säger Anders Eskhult.
Han menar att det går snabbare för trafiken från Oslo att köra förbi Uppsala i stället, men att gps:erna visar vägen över Knivsta som den närmaste.
– Inför vi däremot exempelvis längdbegränsningar så syns det i gps:erna och då kanske fler kommer att undvika den här vägen, säger Anders Eskhult.