Vid Trunsta träsk, där man i dag har problem med översvämningar runt spåren, föreslås fyra helt nya spår. De nya spåren ska enligt förslaget inte inkräkta på dagens naturreservat i området.
Både i Alsike och vid Trunsta träsk föreslås de nya spåren byggas väster om dagens järnväg. Så de många boende öster om rälsen kan troligen pusta ut nu. Många har med oro gått och väntat på besked om deras hus ska behöva rivas när den nya järnvägen byggs.
Anne-Li och Ulf Jakobsson är två av dem som bor intill den östra sidan av rälsen och som är oroliga över att behöva riva sitt drömhus.
– Jag har inte sett samrådsunderlaget än. Men om det är västra sidan de tänker dra nya rälsen på så är det verkligen åt rätt håll för vår del, säger Ulf Jakobsson som inte vågar glädjas så mycket förrän Trafikverket har fattat ett slutgiltigt beslut.
Trafikverkets förslag är vidare att placera Alsike station nära den plats där vägbron i Alsike går över järnvägen i dag.
– Om det är vid bron, är det lagom långt bort för oss, tycker Ulf Jakobsson.
I centrala Knivsta föreslås järnvägen däremot läggas på den östra sidan. Något som innebär att stationshuset i så fall blir kvar på platsen, medan de kulturhistoriska magasinslängorna kanske kommer flyttas. Trafikverket undersöker nu om dessa byggnader går att flytta.
Sedan byter spårutbyggnaden sida igen så att de två nya spåren hamnar väster om dagens järnväg, detta för att spara S:t Stefans kyrka, inklusive kyrkogården. Men närmare länsgränsen blir förslaget att bygga på båda sidor om rälsen så att ett nytt spår hamnar på östra sidan och ett på den västra sidan om dagens räls.
– Syftet med samrådsmötet är att berätta hur vi jobbar med järnvägsplanen och att få in synpunkter från Knivstaborna. Vi är i ett tidigt skede av utredningen, så inget är klart än, men vi vill få in synpunkter på exempelvis ersättningen av plankorsningen (järnvägskorsningen) vid Knivstavägen/ Särstavägen, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.
Hon beskriver det som kommer visas på mötet som exempel på hur det kan bli.
Kommer besökarna att få reda på om det blir väntsal, hissar eller annat på stationerna?
– Nej, det är ett utredningsmaterial även när det gäller placeringen av stationerna. Det är inga färdiga lösningar, säger Jenny Bergh.
I underlaget som Trafikverket vill diskutera med invånarna under mötet står att utredningen vid Knivsta station har kommit fram till att plattformen måste anpassas och förlängas i den södra änden av dagens plattform för att inte påverka nuvarande bilbron över Gredelbyleden som går norr om stationen.
Gång- och cykeltunneln under spåren blir kvar och kommer att förlängas för att gå under hela spårområdet. Däremot kommer trapporna ner till tunneln och hissarna att behöva flyttas enligt den första utredningen kring Knivsta station.
När det gäller Särstakorsningen med järnvägen, i höjd med Särstavägen/Knivstavägen så vill Knivsta kommun att den ersätts för alla trafikslag. Det vill säga för både för fordons-, gång- och cykeltrafik. I Trafikverkets utredning finns flera olika förslag på vägbroar och placeringar av överfarten. Samtliga hamnar söder om nuvarande korsning eftersom plattformen på stationen ska förlängas söderut.