Knivstabor öster om rälsen kan pusta ut – här är förslaget

Nu börjar bilden av dragningen av fyrspåret genom Knivsta att klarna. Trafikverket har publicerat en karta över ett tidigt förslag om på vilken sida av rälsen de nya spåren kan dras.

Trafikverkets första förslag över placering av nya spåren genom Alsike. Punkten är placeringen för den nya stationen. Förslaget är under utredning och inget är klart än poängterar Trafikverket.

Trafikverkets första förslag över placering av nya spåren genom Alsike. Punkten är placeringen för den nya stationen. Förslaget är under utredning och inget är klart än poängterar Trafikverket.

Foto: Trafikverket

Knivsta2025-05-22 10:10

Vid Trunsta träsk, där man i dag har problem med översvämningar runt spåren, föreslås fyra helt nya spår. De nya spåren ska enligt förslaget inte inkräkta på dagens naturreservat i området.

Både i Alsike och vid Trunsta träsk föreslås de nya spåren byggas väster om dagens järnväg. Så de många boende öster om rälsen kan troligen pusta ut nu. Många har med oro gått och väntat på besked om deras hus ska behöva rivas när den nya järnvägen byggs.

Anne-Li och Ulf Jakobsson är två av dem som bor intill den östra sidan av rälsen och som är oroliga över att behöva riva sitt drömhus.

– Jag har inte sett samrådsunderlaget än. Men om det är västra sidan de tänker dra nya rälsen på så är det verkligen åt rätt håll för vår del, säger Ulf Jakobsson som inte vågar glädjas så mycket förrän Trafikverket har fattat ett slutgiltigt beslut.

Trafikverkets förslag är vidare att placera Alsike station nära den plats där vägbron i Alsike går över järnvägen i dag.

– Om det är vid bron, är det lagom långt bort för oss, tycker Ulf Jakobsson.

I centrala Knivsta föreslås järnvägen däremot läggas på den östra sidan. Något som innebär att stationshuset i så fall blir kvar på platsen, medan de kulturhistoriska magasinslängorna kanske kommer flyttas. Trafikverket undersöker nu om dessa byggnader går att flytta.

Här är placeringen av spåren och den runda pricken visar var Knivsta station kan byggas. Stationshuset skulle i så fall sparas medan godsmagasinen kanske kommer flyttas eller rivas. Kyrkan och kyrkogården klarar sig. Närmare länsgränsen läggs ett nytt spår på vardera sida om dagens järnväg. Förslaget är under utredning och inget är klart än poängterar Trafikverket.
Här är placeringen av spåren och den runda pricken visar var Knivsta station kan byggas. Stationshuset skulle i så fall sparas medan godsmagasinen kanske kommer flyttas eller rivas. Kyrkan och kyrkogården klarar sig. Närmare länsgränsen läggs ett nytt spår på vardera sida om dagens järnväg. Förslaget är under utredning och inget är klart än poängterar Trafikverket.

Sedan byter spårutbyggnaden sida igen så att de två nya spåren hamnar väster om dagens järnväg, detta för att spara S:t Stefans kyrka, inklusive kyrkogården. Men närmare länsgränsen blir förslaget att bygga på båda sidor om rälsen så att ett nytt spår hamnar på östra sidan och ett på den västra sidan om dagens räls.

Mimmi Westerlund (KD), Monika Lövgren (SD) och Mikael Rye-Danjelsen (KNU) utanför Knivsta stationshus. Huset blir kvar om Trafikverkets förslag går igenom. (Arkivbild)
Mimmi Westerlund (KD), Monika Lövgren (SD) och Mikael Rye-Danjelsen (KNU) utanför Knivsta stationshus. Huset blir kvar om Trafikverkets förslag går igenom. (Arkivbild)

– Syftet med samrådsmötet är att berätta hur vi jobbar med järnvägsplanen och att få in synpunkter från Knivstaborna. Vi är i ett tidigt skede av utredningen, så inget är klart än, men vi vill få in synpunkter på exempelvis ersättningen av plankorsningen (järnvägskorsningen) vid Knivstavägen/ Särstavägen, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.

Hon beskriver det som kommer visas på mötet som exempel på hur det kan bli.

Kommer besökarna att få reda på om det blir väntsal, hissar eller annat på stationerna?

– Nej, det är ett utredningsmaterial även när det gäller placeringen av stationerna. Det är inga färdiga lösningar, säger Jenny Bergh.

I underlaget som Trafikverket vill diskutera med invånarna under mötet står att utredningen vid Knivsta station har kommit fram till att plattformen måste anpassas och förlängas i den södra änden av dagens plattform för att inte påverka nuvarande bilbron över Gredelbyleden som går norr om stationen.

Gång- och cykeltunneln under spåren blir kvar och kommer att förlängas för att gå under hela spårområdet. Däremot kommer trapporna ner till tunneln och hissarna att behöva flyttas enligt den första utredningen kring Knivsta station.

Så här skulle Särstavägen/Knivstavägen kunna dras om för att en ny bro över järnvägen ska hamna nedanför den nya station som ska byggas ut cirka 100 meter söderut jämfört med i dag. Förslaget är under utredningen och inget är klart än, poänterar Trafikverket.
Så här skulle Särstavägen/Knivstavägen kunna dras om för att en ny bro över järnvägen ska hamna nedanför den nya station som ska byggas ut cirka 100 meter söderut jämfört med i dag. Förslaget är under utredningen och inget är klart än, poänterar Trafikverket.
Här är ett annat alternativ till den plats vägkorsningen med järnvägen kan flyttas från Särstavägen/Knivstavägen. Denna placering som utretts ligger istället nedanför CIK (Centrum för idrott och kultur) vid Södervägen. Förslaget handlar om en bro över järnvägen. Förslaget är under utredningen och inget är klart än, poänterar Trafikverket.
Här är ett annat alternativ till den plats vägkorsningen med järnvägen kan flyttas från Särstavägen/Knivstavägen. Denna placering som utretts ligger istället nedanför CIK (Centrum för idrott och kultur) vid Södervägen. Förslaget handlar om en bro över järnvägen. Förslaget är under utredningen och inget är klart än, poänterar Trafikverket.

När det gäller Särstakorsningen med järnvägen, i höjd med Särstavägen/Knivstavägen så vill Knivsta kommun att den ersätts för alla trafikslag. Det vill säga för både för fordons-, gång- och cykeltrafik. I Trafikverkets utredning finns flera olika förslag på vägbroar och placeringar av överfarten. Samtliga hamnar söder om nuvarande korsning eftersom plattformen på stationen ska förlängas söderut.

Detta är en järnvägsplan:

Trafikverket håller just nu på att ta fram en järnvägsplan för sträckan södra Bergsbrunna till länsgränsen söder om Knivsta. I en järnvägsplan beskrivs i detalj var järnvägen ska ligga och hur mycket mark som behövs. Till järnvägsplanen görs en miljökonsekvensbeskrivning som Länsstyrelsen behöver godkänna och ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut.

Berörda har möjlighet att lämna synpunkter på järnvägsplanen under samrådstiden. Därefter ska synpunkterna bearbetas och planen ska ställas ut för granskning. Då blir det ytterligare ett samråd innan planen ska fastställas. Tidigast år 2028 beräknas bygget av de nya spåren starta i Knivsta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!