Lågstadielärarna Johannes Tigerström och Peter Holgersson gör pedagogiska musikfilmer under namnet Gåspennan. Deras enkelt tecknade figurer Holger och Fixx lär ut multiplikationstabellen, skiljetecken, världsdelar, höger och vänster och mycket annat. Många låtar bygger på rörelse.

– Det är ett alternativt sätt att lära sig. Jag var själv inte den som gillade att sitta stilla och läsa i en bok. Sång och dans är ett komplement, säger Johannes Tigerström.

– Kunskaperna kommer på köpet när man har roligt, säger Peter Holgersson.

Artikelbild

| Gåspennan har ändrat logga flera gånger. Så här ser den senste ut, rykande färsk.

Med tanke på hans efternamn kunde man tro att det är han som är Holger, men det är precis tvärtom.

En stor säng dominerar sovrummet i Johannes Tigerströms lilla tvåa mitt i centrala Knivsta där de har sin studio.

– Johannes sovrum är min arbetsplats, säger Peter Holgersson och skrattar.

Under det silvergrå överkastet syns en bulle. Det är katten Zlatan som gömmer sig.

Artikelbild

| Peter Holgersson har sin arbetsplats hemma hos Johannes Tigerström i Knivsta, där Gåspennan spelar in sina pedagogiska musikfilmer och har ett stort uppdrag i vår.

Hittills har Gåspennan lagt ut mer än 60 filmer på Youtube.

– Det är viktigt att det är gratis. En likvärdig skola är superviktigt, säger Peter Holgersson.

Filmerna används inte bara i undervisningen. Det märks att barnen kollar själva också, för på kvällen åker tittarstatistiken upp.

– Vi får en hel del tips på ämnen från lärare och ibland från elever och föräldrar, till exempel den analoga klockan. Den är väldigt populär. Föräldrar hör av sig och säger att barnen lärt sig klockan tack vare den, berättar Johannes Tigerström.

Det var i slutet av 2015 som de startade. Då var de kolleger på en skola i Bålsta. Förra läsåret slutade de sina lärarjobb för att ägna sig helt åt Gåspennan. Nu är de kända över hela landet. Dagen före intervjun gjorde de till exempel en interaktiv föreställning med alla förskoleklasser i Kramfors.

– Tanken är att de har lyssnat innan och jobbat med till exempel rim, så att de kan sjunga med, säger Peter Holgersson.

Båda saknar undervisningen.

– Fördelen med Gåspennan är att vi får sjunga och dansa med så enormt många barn och se dem växa. Det är väldigt uppskattat. Men jag saknar den personliga kontakten med eleverna, säger Johannes Tigerström.

– Det är skönt att ha lärarjobbet i grunden, men just nu är allt fokus på det här. Det är så galet kul, säger Peter Holgersson.

Under våren ska de jobba med elever i Knivstas skolor.

– Det är jätteroligt att Knivsta uppmärksammar oss, säger Johannes.

Se filmen: