Anhöriga till en rullstolsburen person som bor på äldreboendet Vilhelms gård i Knivsta har klagat till kommunen. Enligt anmälan hade släktingen inte fått duscha på 17 dagar när de kom på besök, lika många dagar som det gått sedan Vardaga tagit över driften efter Förenade Care.

Den boende ska även ha haft smutsiga kläder, smutsiga lakan och ostädat i lägenheten.

Lisa Grönlund är vice regionchef på Vardaga. Av integritetsskäl kan hon inte gå in på detaljer.

– Men vi har följt upp synpunkten för att säkerställa att gällande rutin och genomförandeplan efterföljs och vi har haft en god dialog med anhöriga, säger hon.

I anmälan framgår även att salvor inte tagits hem i tid, så personen fick låna av andra på boendet: "Vardaga hämtar tydligen bara ut receptbelagd medicin och har ej kontaktat oss anhöriga om att det ska hämtas ut receptfria salvor eller mediciner."

Enligt Lisa Grönlund hämtar personalen visst ut apoteksvaror.

– Jag kan bara beklaga om vi varit otydliga med detta och det blivit missförstånd, säger hon.

Brukar det vara struligt när man bytt utförare?

– Vi är vana vid att ta över verksamheter och har goda rutiner och erfarenhet av en sådan process. Samtidigt har jag respekt för att medarbetare och omsorgstagare kan tycka att det är besvärligt med en förändring initialt, svarar Lisa Grönlund.

Hon välkomnar återkoppling och synpunkter och säger att det är viktigt för att kunna utveckla verksamheten och följa upp eventuella avvikelser.