Just nu byggs nya perronger och en hiss vid stationen i Knivsta. Men om några år hoppas politikerna på att här ska byggas ett helt resecentrum.
– Vi tror att kommunen kommer att ha 25 000 invånare år 2025. Vi måste därför börja tänka i de banorna redan nu. Av erfarenhet vet vi att det är bra att söka pengar i tid, säger Lennart Lundberg (Knivsta.nu) och Göran Nilsson (M).

Planeringen av ett resecentrum i Uppsala tog många år. För att undvika trängsel i Knivsta tog de lokala politikerna och tjänstemännen upp framtidsfrågorna vid ett möte med Trafikverket.
– Vi ville diskutera att vi nu behöver planera för att vi redan om fem till tio år kommer behöva ett område som kan ta hand om fler tåg, fler spår och framför allt fler pendlare, säger Lennart Lundberg.

Här behövs enligt honom en stor vänthall, kanske en servering och fler perronger. Dessutom behövs en trappa och en hiss till södra delen av perrongen när järnvägskorsningen där stängs.

Det som byggs i år är tre väntkurer med infravärme på perrongen, perrongkanter som anpassas till SL-tågens höjd, en hiss vid uppgången närmast kommunhuset plus ett litet väntutrymme med en allmän toalett vid den nya bussterminalen. Toaletten är till för busschaufförerna och resenärerna. I dag använder många toaletterna i kommunhuset, men det fungerar inte optimalt eftersom kommunhuset är stängt vissa tider.
– Vi är överens med Trafikverket om de satsningar som sker nu, men vill även se framåt. Vi fick under mötet inga löften, men det kändes som om vi hade en bra diskussion om hur vi tillsammans ska kunna möta den växande skaran pendlare, säger Lennart Lundberg.

Hur det ska bli med en biltunnel eller bro planskilt mellan järnvägen och Särstavägen söder om stationen har de två parterna däremot inte hittat någon lösning på än. Kostnaden på hela 250–300 miljoner kronor gör att båda parter tvekar inför investeringen.