Oenigheten gäller om det Knivstabaserade ölbryggeriet får ha ett ånglok med en lokförare på sina ölflaskor eller inte.
– Systembolaget säger att vår etikett strider mot det som kallas för ”särskild måttfullhet” där man inte ska ha med saker som kan anses vara olämpliga att kombinera med alkohol, säger Simon Vikström, en av ägarna till det nya företaget.

Han hävdar att bryggeriet skulle ha accepterat Systembolagets krav om bolaget inte tidigare hade godkänt en traktor med förare på en vinbox och en tjej som surfar på ett hav på en annan vinlåda.
– Vi hade självklart accepterat deras beslut om de inte godkänt andra etiketter från stora leverantörer. Cirka 50 procent av alla som drunknar har alkohol i blodet. Därför borde vattensporter vara mer olämpliga än ånglok, som dessutom knappt går att få tag i längre, tycker Simon Vikström.
Han säger att de känner sig negativt särbehandlade av Systembolaget.
– På något sätt tror de att de kan vara hårdare mot oss för att vi är små leverantörer och inte har finansiella muskler att bestrida den här typen av grejer, säger Simon Vikström.

Nu blir bryggeriets ägare tvungna att sätta klisterlappar över delar av sin etikett för att kunna lansera ölet i tid.
– Att byta ut alla etiketter hade vi inte klarat. Det hade äventyrat hela företaget, säger Simon Vikström.
På Systembolaget svarar Therese de Waern att bakgrunden till att etiketten inte godkändes är att Systembolaget måste följa Konsumentverkets regler.
– Reglerna säger att man inte får koppla ihop alkohol med trafik. Därför får inga fordon med personer i förekomma på etiketterna. Konsumentverkets regler utgår i sin tur från den svenska alkohollagen, säger Therese de Waern.

Varför en vintillverkare får ha en stor traktor med förare på en vinbox, är inget hon får svara på.
– Jag kan inte gå ut och uttala mig om våra olika leverantörer, men det jag kan säga är att ärendet med bryggeriet i Knivsta inte är avslutat än. Vi diskuterar fortfarande deras etikett, säger Therese de Waern.
Enligt Lennart Agén, presschef på Systembolaget, så missgynnar man inte mindre leverantörer.
– Tvärtom, vi är oerhört positiva till små bryggerier. Intresset för svenska bryggerier har ökat och i alla butiker säljer vi de tre närmaste bryggeriernas produkter, säger Lennart Agén.

På så sätt kommer Knivstas nystartade bryggeri att få en chans att sälja sina flaskor i den nya butiken som öppnar 24 januari.
– Under invigningen kommer Knivstas kommunalråd Göran Nilsson att klippa bandet. Vi har även bjudit in honom att praktisera i vår Märstabutik veckan innan invigningen, säger Lennart Agén om vad som händer kring öppningsdagen.