DÄ kan kommunen sÀga nej till spÄrvagnar

2021. DÄ ska sista beslutet tas om spÄrvÀgstrafik i Uppsala. Fram till dess vÀntar utredning och planering. "DÄ kan vi dra oss ur", sÀger Erik Pelling (S).

Skissen Ă€r en tĂ€nkt bild över spĂ„rvĂ€gslinjen som kallas KunskapsstrĂ„ket förbi UllerĂ„ker och Ångströmlaboratoriet vidare emot Resecentrum. Den etappen omfattas inte av den statliga finansiering som redan beslutats.

Skissen Ă€r en tĂ€nkt bild över spĂ„rvĂ€gslinjen som kallas KunskapsstrĂ„ket förbi UllerĂ„ker och Ångströmlaboratoriet vidare emot Resecentrum. Den etappen omfattas inte av den statliga finansiering som redan beslutats.

Foto: Fotograf saknas!

Kollektivtrafik2018-07-01 09:00

I torsdags kom beskedet att staten gÄr in med 900 miljoner i Uppsalas kollektivtrafiksatsning i södra staden, med villkoret att det Àr spÄrvÀg som byggs. Med det beskedet i ryggen börjar nu ett intensivt planerings- och berÀkningarbete med sikte pÄ början av 2021.

– DĂ„ ska vi ha utredningar, kalkyler och planer klara. TvĂ„ pusselbitar Ă€r utvecklingen av Resecentrum för fyrspĂ„r och en fördjupad översiktsplan för Bergsbrunna med ett lĂ€ge för den nya stationen, sĂ€ger Erik Pelling (S), kommunalrĂ„d och ordförande i byggnadsnĂ€mnden.

Politikerna i Uppsalas kommunfullmÀktige Àr de som kommer att ha igÄngsÀttningsbeslutet i sin hand.

– DĂ„ kan vi trycka pĂ„ startknappen eller dra oss ur. Men vi har ett avtal med staten nu dĂ€r bostĂ€der Ă€r vĂ„r motprestation för att fĂ„ fyrspĂ„r mellan Uppsala och Stockholm. Drar vi oss ur kollektivtrafiklösningen frĂ„n staten finns förstĂ„s en risk att de ruttnar pĂ„ oss och sĂ€ger att det inte blir nĂ„got fyrspĂ„r heller, sĂ€ger Erik Pelling.

Arbetet kommer pÄ tjÀnstemannanivÄ att ledas av en nyrekryterad projektledare, Gabriella Burel, som börjar sin tjÀnst i mitten av augusti. Hon kommer frÄn ett jobb som projektledare pÄ Stockholms lokaltrafik för tvÀrbanan mellan Kista och Solna och tidigare SpÄrvagn city i Stockholm.

Och det lÀr bli brÄda tider för henne. Enligt Erik Pelling Àr tidplanen tajt. 2029 ska Bergsbrunna station stÄ klar och spÄrvagnar gÄ pÄ rÀlsen genom Uppsala. 2024 ska spÄrbygget vara pÄbörjat för att de 900 miljoner kronorna frÄn staten ska betalas ut.

Men för att allt det hÀr ska bli av menar Erik Pelling att det krÀvs en stabil majoritet i kommunen. Liberalerna och Centerpartiet har redan uttalat stark skepsis mot regeringens spÄrvÀgsbesked. Moderaternas kommunalrÄd Fredrik Ahlstedt vill se hela det utredningsunderlag som nu ska arbetas fram innan han sÀger jag eller nej.

– Vi borde egentligen haft den utredningen redan nu. Nu krĂ€vs analys, kostnadskalkyler och eftertĂ€nksamhet. FinansieringsfrĂ„gan Ă€r sĂ„ viktig, den slutgiltiga kostnaden gör oss oroliga, sĂ€ger han.

NÀr underlaget Àr pÄ bordet vill Fredrik Ahlstedt att det ska stÀllas mot den utredning av busstrafik, den sÄ kallade BRT-lösningen, som gjorts.

– Det Ă€r en stor kostnad Ă€ven för den. Allt mĂ„ste vara pĂ„ plats innan vi kan vĂ€ga dem mot varandra.

Stefan Hanna (C) har sagt att han hoppas regeringens spÄrvÀgsbeslut rivs upp om det blir maktskifte. Den instÀllningen Àr "oseriös", sÀger Fredrik Ahlstedt.

– Risken Ă€r ju att vi blir utan pengar dĂ„ i stĂ€llet.

Erik Pelling menar att Moderaterna tar ansvar i den hÀr frÄgan.

– Jag uppfattar att vi har en stabil majoritet, Ă€ven om jag sĂ„ klart önskar att fler partier stod bakom.

Fakta

SpÄrvÀg och bostÀder i utbyte mot fyrspÄr

Det sÄ kallade Uppsala­paketet Àr ett avtal mellan staten, Uppsala kommun och region Uppsala.

Staten lovar att bygga ut jĂ€rnvĂ€gen till fyrspĂ„r mellan Uppsala och lĂ€ns­grĂ€nsen till Stockholm samt bygga en station i Bergsbrunna. I gengĂ€ld ska Uppsala kommun bygga 33 000 bostĂ€der i omrĂ„det kring Bergsbrunna och SĂ€vja samt i södra ­staden. Dessutom ska en lĂ€nk för spĂ„rvagnstrafik byggas mellan­ Gottsunda och Bergs­brunna, UltunalĂ€nken, dĂ€r staten bidrar med 900 miljoner kronor.

En spÄrvÀg lÀngs UltunalÀnken, som Àr 6,6 kilo­meter lÄng, har grovt berÀknats kosta 1,8 miljarder. Hela spÄrvÀgen, med bÄde UltunalÀnken och KunskapsspÄrets tvÄ grenar in till Resecentrum, blir 18,5 kilometer och be­rÀknas kosta 4 miljarder.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!