2017 – ett Ă„r som Ă€r rena konstfyrverkeriet

Utblick. Sebastian Johans om Ă„ret stora utstĂ€llningar. Som Venedigbiennalen dĂ€r Hyun-Jin Kwak stĂ€llerut. Och "Ars 17" behöver man inte ens lĂ€mna soffan för att uppleva, delar av Ă„rets verk kan ses online, t ex Charles Richardsons (nedan t h). Till höger Katharina Stöver och Barbara Wolff som deltar i Skulptur projekte MĂŒnster som hĂ„lls vart tionde Ă„r.

Utblick. Sebastian Johans om Ă„ret stora utstĂ€llningar. Som Venedigbiennalen dĂ€r Hyun-Jin Kwak stĂ€llerut. Och "Ars 17" behöver man inte ens lĂ€mna soffan för att uppleva, delar av Ă„rets verk kan ses online, t ex Charles Richardsons (nedan t h). Till höger Katharina Stöver och Barbara Wolff som deltar i Skulptur projekte MĂŒnster som hĂ„lls vart tionde Ă„r.

Foto: Fotograf saknas!

Krönika2017-03-27 11:43

KonstvÀrlden beskrivs ofta som en globaliserad företeelse. Och i viss mÄn stÀmmer det. Den lilla grupp av konstnÀrer vars verk nÀstan har upphört att vara konst för att istÀllet bli bisarrt vÀrderade investeringsobjekt skulle nÀstan kunna fungera som en illustration av en vÀrld utan grÀnser. Det Àr dÀrför alla stora museer som byggs av förmögna mecenater i stora drag har likadana samlingar. Det Àr för de sÀkra investeringarna man ber nÄgon av vÀrldens fÄ superarkitekter om ett imponerande skal. Det Àr förstÄs pÄ sÀtt och vis trist, men följer en viss logik. Det vore ju hur som helst Ànnu trÄkigare att gÄ runt i museerna och glo om det var sÄ att mecenaten bara investerat i guld eller koppar. Men den vÀrld som den marknadssynonyma konsten representerar Àr förstÄs ocksÄ den som bÀst illustrerar Zygmunt Baumans gamla men sorgligt aktuella uppdelning av vÀrlden i vagabonder och turister, dÀr det senare fÄtalet rör sig fritt och lyckligt lÀngs homogena köpstrÄk, medan de förra Àr ofria, rÀknas som defekta konsumenter och dÀrmed inte erkÀnns som fullvÀrdiga mÀnniskor.

Men konstvĂ€rlden Ă€r ocksĂ„ full av lokala variationer och lĂ„ngt mer mĂ„ngfacetterad Ă€n exempelvis arkitekturen, som Ă„tminstone i en vĂ€sterlĂ€ndsk kontext Ă€r förhĂ„llandevis likriktad och kĂ€nslig för trender. Det Ă€r förstĂ„s i mötet mellan variationerna som det blir riktigt intressant, och konstvĂ€rldens bĂ€sta globala sida Ă€r de stora, regelbundet Ă„terkommande, internationella utstĂ€llningar som erbjuder betraktaren ett sanslöst frosseri och en falsk men njutbar kĂ€nsla av överblick. Just i Ă„r sammanfaller flera av de tyngsta arrangemangen, vilket innebĂ€r att konstpubliken har chans till en mycket dyr men rolig semester. Den klassiska biennalen i Venedig Ă€r ett sĂ€kert kort (öppnar 13 maj). Precis som Documentai Kassel (10 juni), som Ă„terkommer vart femte Ă„r, och Skulptur Projekte MĂŒnster (ocksĂ„ 10/6), som bara dyker upp en gĂ„ng per decennium.

Vill man inte brÀnna all budget och ledighet pÄ Europas tyngsta bjÀssar finns det gott om alternativ. Göteborgsbiennalen, Gibca, dyker ocksÄ upp i Är (9 september) och brukar beskrivas som bÄde politisk och experimentell, vilket sannolikt Ärets curator Nav Haq vill att den ska fortsÀtta vara. Momentum i norska Moss (17 juni) excellerar ofta med samtida nordisk konst, och i Helsingfors arrangeras i Är Ars(31 mars), som Äterkommer med sex Ärs mellanrum. Ars 17 ska enligt förhandsinformationen dessutom nörda ner sig i konst som Àger rum pÄ nÀtet, vilket kommer att innebÀra att man kan ta del av en stor del av konsten utan att ens behöva lÀmna sin favoritskÀrm.

Den hetsiga överblicken som vill se mer Ă€n den kan famna ska inte underskattas. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför det Ă€r viktigt med jĂ€mförelsevis smĂ„ men ambitiösa och intensiva arrangemang, som Uppsala konstmuseums Revolve Performance Art Days, som i vĂ„r Ă„terkommer för andra gĂ„ngen 12–13 maj.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om