Turerna har de senaste 20 Ären varit mÄnga kring utbyggnaden av MÀrsta station. à tminstone tvÄ gÄnger tidigare har pengarna till projektet dragits tillbaka i sista stund av den tidigare regeringen och av Trafikverket.
Men nu nÀr placeringen av den kommande fyrspÄrsutbyggnaden genom Uppsala lÀn beslutats gÄ utmed Ostkustbanan (och inte utmed rÀlsen kring Arlanda) sÄ ser det ljust ut igen för pendlarna i MÀrsta. Stationen utgör nÀmligen en flaskhals pÄ jÀrnvÀgen, en plats dÀr det behövs fler spÄr inom tio Är om trafiken mellan Uppsala och Stockholm ska flyta pÄ bÀttre i framtiden.
Och nu erfar UNT att en ny gemensam avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och region Stockholm Àr pÄ gÄng.
â Ja, vi har börjat bereda Ă€rendet inför nĂ€sta kommunstyrelse. VĂ€ldigt mycket pekar nu pĂ„ att MĂ€rsta station kommer med i Trafikverkets nya planering. Pengarna mĂ„ste anslĂ„s i en nationell plan först, men alla signaler vi fĂ„r nu frĂ„n Trafikverket och andra Ă€r att utbyggnaden denna gĂ„ng kommer att bli av, sĂ€ger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.
I projektet ingÄr fyra spÄr förbi stationen och lÀngre perronger. En inbyggd gÄngbro föreslÄs över spÄromrÄdet, med trappor ner till de olika perrongerna.
â Efter ombyggnaden kommer det bli möjligt att utöka tĂ„gens turtĂ€thet. Sedan Ă€r det bara att hoppas pĂ„ att regionen och andra aktörer vill trafikera med bland andra fler pendeltĂ„gsavgĂ„ngar till MĂ€rsta, sĂ€ger Olov Holst.
En annan mÄlsÀttning frÄn kommunens sida Àr att öka bekvÀmligheten. HÀr ska skapas ett modernt resecentrum i stÀllet för dagens mindre station som nÀstan lÀmnats orörd sedan 1970-talet.
â Det Ă€r en jĂ€tteinvestering som ska göras dĂ€r Trafikverket tar den stora delen, men Ă€ven kommunen och regionen kommer att bidra. NĂ„gonstans runt 400 miljoner kronor kommer allt att kosta, sĂ€ger Olov Holst.
I planen ingÄr Àven en ombyggnad av vÀgarna kring stationen. Den planskilda vÀgkorsningen vid BrobyvÀgen ska stÀngas eftersom den Àr trafikfarlig och tÄgtrafiken har problem med folk som smiter under bommarna. PÄ platsen blir det istÀllet en gÄng- och cykeltunnel under jÀrnvÀgen. Som kompensation för biltrafiken kommer det att byggas en ny vÀgbro, lite norrut i höjd med AspvÀgen.
â Den nya vĂ€gen planeras gĂ„ frĂ„n AspvĂ€gen, över OdensalavĂ€gen och över jĂ€rnvĂ€gen, för att sedan svĂ€nga över Ă„kern pĂ„ östra sidan om spĂ„ren. Det blir alltsĂ„ en vĂ€g som leder till baksidan av stationen. Sammantaget Ă€r det ett jĂ€ttepaket med Ă„tgĂ€rder som ska göras för att fĂ„ stationen att fungera smidigare i framtiden, sĂ€ger Olov Holst.
PÄ baksidan av stationen kan det ocksÄ bli mer plats för busshÄllplatser, exempelvis för byten till Arlanda flygplats. Tidigare har det talats om att bygga fler pendlarparkeringar, men om det kommer ingÄ i det nya paketet Àr fortfarande oklart.
Sigtunas befolkning har tack vare tidigare Ärs bostadsbyggande ökat kraftigt och Àr nu uppe pÄ nÀstan 53 000 personer. Hit pendlar ocksÄ mÄnga för att jobba pÄ Arlanda med omnejd. FörstÀrkt tÄgtrafik Àr dÀrför efterlÀngtad bÄde av pendlare och nÀringsidkare.
Men ett problem kvarstÄr: Vad som ska hÀnda med det gamla stationshuset?
â Det lilla stationshuset Ă€r inte helt funktionellt i dag. Vi skulle gĂ€rna vilja bygga om, eller riva och bygga nĂ„got nytt. Men det finns kulturhistoriska vĂ€rden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra pĂ„ platsen, sĂ€ger Olov Holst.