DĂ„ kan MĂ€rsta station bli nytt resecentrum

Ska det bli tredje gÄngen gillt för MÀrsta station? Ja, mycket pekar nu pÄ att stationen inom en tioÄrsperiod kommer att byggas om till ett modernt resecentrum.

Om en utbyggnad av MÀrsta station blir av sÄ kommer den förmodligen att ske inom tio Är, i samband med fyrspÄrsutbyggnaden i Knivsta och Uppsala. Vid MÀrsta station föreslÄs fyra spÄr och lÀngre perronger, samt en inbyggd gÄngbro med trappor ner till de nya perrongerna.

Om en utbyggnad av MÀrsta station blir av sÄ kommer den förmodligen att ske inom tio Är, i samband med fyrspÄrsutbyggnaden i Knivsta och Uppsala. Vid MÀrsta station föreslÄs fyra spÄr och lÀngre perronger, samt en inbyggd gÄngbro med trappor ner till de nya perrongerna.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2025-01-03 10:00

Turerna har de senaste 20 Ă„ren varit mĂ„nga kring utbyggnaden av MĂ€rsta station. Åtminstone tvĂ„ gĂ„nger tidigare har pengarna till projektet dragits tillbaka i sista stund av den tidigare regeringen och av Trafikverket.

I dag gÄr det inte att utöka tÄgens turtÀthet pÄ grund av att det Àr för trÄngt pÄ spÄren förbi stationen.
I dag gÄr det inte att utöka tÄgens turtÀthet pÄ grund av att det Àr för trÄngt pÄ spÄren förbi stationen.

Men nu nÀr placeringen av den kommande fyrspÄrsutbyggnaden genom Uppsala lÀn beslutats gÄ utmed Ostkustbanan (och inte utmed rÀlsen kring Arlanda) sÄ ser det ljust ut igen för pendlarna i MÀrsta. Stationen utgör nÀmligen en flaskhals pÄ jÀrnvÀgen, en plats dÀr det behövs fler spÄr inom tio Är om trafiken mellan Uppsala och Stockholm ska flyta pÄ bÀttre i framtiden.

Och nu erfar UNT att en ny gemensam avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och region Stockholm Àr pÄ gÄng.

– Ja, vi har börjat bereda Ă€rendet inför nĂ€sta kommunstyrelse. VĂ€ldigt mycket pekar nu pĂ„ att MĂ€rsta station kommer med i Trafikverkets nya planering. Pengarna mĂ„ste anslĂ„s i en nationell plan först, men alla signaler vi fĂ„r nu frĂ„n Trafikverket och andra Ă€r att utbyggnaden denna gĂ„ng kommer att bli av, sĂ€ger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.

MÀrsta station rÀcker inte lÀngre till alla som vill pendla till och frÄn jobbet med tÄg. DÀrför har allt fler kommuninvÄnare börjat Äka bil, med följd att det bildas mer köer i rusningstrafik pÄ vÀg 263 och E4. PÄ bilden kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M).
MÀrsta station rÀcker inte lÀngre till alla som vill pendla till och frÄn jobbet med tÄg. DÀrför har allt fler kommuninvÄnare börjat Äka bil, med följd att det bildas mer köer i rusningstrafik pÄ vÀg 263 och E4. PÄ bilden kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M).

I projektet ingÄr fyra spÄr förbi stationen och lÀngre perronger. En inbyggd gÄngbro föreslÄs över spÄromrÄdet, med trappor ner till de olika perrongerna.

– Efter ombyggnaden kommer det bli möjligt att utöka tĂ„gens turtĂ€thet. Sedan Ă€r det bara att hoppas pĂ„ att regionen och andra aktörer vill trafikera med bland andra fler pendeltĂ„gsavgĂ„ngar till MĂ€rsta, sĂ€ger Olov Holst.

En annan mÄlsÀttning frÄn kommunens sida Àr att öka bekvÀmligheten. HÀr ska skapas ett modernt resecentrum i stÀllet för dagens mindre station som nÀstan lÀmnats orörd sedan 1970-talet.

– Det Ă€r en jĂ€tteinvestering som ska göras dĂ€r Trafikverket tar den stora delen, men Ă€ven kommunen och regionen kommer att bidra. NĂ„gonstans runt 400 miljoner kronor kommer allt att kosta, sĂ€ger Olov Holst.

I planen ingĂ„r, utöver gĂ„ngbron över spĂ„ren mellan VĂ€stra och Östra Bangatan (den nedre blĂ„ punkten), Ă€ven en förlĂ€ngning av AspvĂ€gen med en bro över jĂ€rnvĂ€gen (den övre blĂ„ punkten) och en vĂ€g som kommer ansluta till FĂ€ltvĂ€gen som leder in trafiken pĂ„ stationens baksida.
I planen ingĂ„r, utöver gĂ„ngbron över spĂ„ren mellan VĂ€stra och Östra Bangatan (den nedre blĂ„ punkten), Ă€ven en förlĂ€ngning av AspvĂ€gen med en bro över jĂ€rnvĂ€gen (den övre blĂ„ punkten) och en vĂ€g som kommer ansluta till FĂ€ltvĂ€gen som leder in trafiken pĂ„ stationens baksida.

I planen ingÄr Àven en ombyggnad av vÀgarna kring stationen. Den planskilda vÀgkorsningen vid BrobyvÀgen ska stÀngas eftersom den Àr trafikfarlig och tÄgtrafiken har problem med folk som smiter under bommarna. PÄ platsen blir det istÀllet en gÄng- och cykeltunnel under jÀrnvÀgen. Som kompensation för biltrafiken kommer det att byggas en ny vÀgbro, lite norrut i höjd med AspvÀgen.

– Den nya vĂ€gen planeras gĂ„ frĂ„n AspvĂ€gen, över OdensalavĂ€gen och över jĂ€rnvĂ€gen, för att sedan svĂ€nga över Ă„kern pĂ„ östra sidan om spĂ„ren. Det blir alltsĂ„ en vĂ€g som leder till baksidan av stationen. Sammantaget Ă€r det ett jĂ€ttepaket med Ă„tgĂ€rder som ska göras för att fĂ„ stationen att fungera smidigare i framtiden, sĂ€ger Olov Holst.

PÄ baksidan av stationen kan det ocksÄ bli mer plats för busshÄllplatser, exempelvis för byten till Arlanda flygplats. Tidigare har det talats om att bygga fler pendlarparkeringar, men om det kommer ingÄ i det nya paketet Àr fortfarande oklart.

"Det finns kulturhistoriska vÀrden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra pÄ platsen. VÄr mÄlsÀttning Àr ÀndÄ att öka bekvÀmligheten och servicen för alla pendlare och att tillföra ett lite större kommersiellt utbud", sÀger Olov Holst om det nuvarande stationshuset, dÀr PressbyrÄn finns i dag.
"Det finns kulturhistoriska vÀrden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra pÄ platsen. VÄr mÄlsÀttning Àr ÀndÄ att öka bekvÀmligheten och servicen för alla pendlare och att tillföra ett lite större kommersiellt utbud", sÀger Olov Holst om det nuvarande stationshuset, dÀr PressbyrÄn finns i dag.
Eventuellt kommer Àven fler busshÄllplatser att byggas kring stationen om staten anslÄr pengar till projektet att bygga om stationsomrÄdet.
Eventuellt kommer Àven fler busshÄllplatser att byggas kring stationen om staten anslÄr pengar till projektet att bygga om stationsomrÄdet.

Sigtunas befolkning har tack vare tidigare Ärs bostadsbyggande ökat kraftigt och Àr nu uppe pÄ nÀstan 53 000 personer. Hit pendlar ocksÄ mÄnga för att jobba pÄ Arlanda med omnejd. FörstÀrkt tÄgtrafik Àr dÀrför efterlÀngtad bÄde av pendlare och nÀringsidkare.

Men ett problem kvarstÄr: Vad som ska hÀnda med det gamla stationshuset?

– Det lilla stationshuset Ă€r inte helt funktionellt i dag. Vi skulle gĂ€rna vilja bygga om, eller riva och bygga nĂ„got nytt. Men det finns kulturhistoriska vĂ€rden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra pĂ„ platsen, sĂ€ger Olov Holst.

Inbyggd gÄngbro

Förslaget handlar om att:

‱ Bygga fler spĂ„r vid MĂ€rsta station

‱ Bygga en inbyggd gĂ„ngbro mellan Östra Bangatan och VĂ€stra Bangatan. 

‱ Bygga lĂ€ngre perronger

‱ Bygga nya ytor för resenĂ€rer och möjlighet till fler kiosker eller matstĂ€llen

‱ Ta bort vĂ€gkorsningen vid BrobyvĂ€gen och bygga en gĂ„ng och cykeltunnel dĂ€r.

‱ FörlĂ€nga AspvĂ€gen pĂ„ en bro över jĂ€rnvĂ€gen, en vĂ€g som sedan ska ansluta pĂ„ baksidan av stationen

PÄ grund av för dÄlig spÄrkapacitet sÄ Àr det inte möjligt att utöka turtÀtheten till MÀrsta station i dag. HÀr skulle enligt mÄnga pendlare ocksÄ behövas fler pendlarparkeringar och bÀttre förbindelser till Arlanda.

Karta: MĂ€rsta station
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!