Ett av fallen intrÀffade i torsdags eftermiddag, dÄ larmades polisen om ett försök till bedrÀgeri i centrala MÀrsta. En man i 90-ÄrsÄldern blev uppringd av en person som uppgav sig komma frÄn hemtjÀnsten, och som uppmanade den Àldre mannen att öppna dörren och slÀppa in denne i hemmet.
â Men den Ă€ldre personen hade en anhörig pĂ„ plats som misstĂ€nkte att det rörde sig om ett bedrĂ€geri. Den anhörige ringde hemtjĂ€nsten, som svarar att de aldrig ringer innan de kommer, och att de alltid har nyckel, sĂ€ger Mats Eriksson, polisens presstalesperson.
Polisen har upprÀttat en anmÀlan om försök till bedrÀgeri. De kontaktade Àven det aktuella hemtjÀnstföretaget, som berÀttade att flera brukare ska ha fÄtt liknande samtal om att öppna dörren pÄ senare tid.
â Mitt budskap Ă€r: hemtjĂ€nsten ringer inte för att bli inslĂ€ppt och ha alltid nyckel. Man ska inte heller öppna dörren nĂ€r man inte vet vem det Ă€r, sĂ€ger Mats Eriksson.
Vad tror man mÄlet var för personen som ville bli inslÀppt?
â De kan gĂ„ in och sĂ€ga att de ska hjĂ€lpa till med nĂ„got, och sĂ„ kanske de tillgriper föremĂ„l som Ă€r lĂ€tta att avyttra â kontanter, smycken eller annat. Det kan ju slinka in tvĂ„ personer ocksĂ„, sĂ€ger Mats Eriksson och fortsĂ€tter:
â Det finns hur mĂ„nga tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt som helst för att lura Ă€ldre. Det hĂ€r Ă€r bara ett av dem.