Här arbetar man för en bättre miljö

Hamburgerkedjan Max, med fyra restauranger i Uppsala, har börjat klimatmärka sina hamburgare.

Foto: Linus Höök

Miljö2008-08-08 00:01
- Klimatmärkningen har fått en del att välja fisk och kyckling i stället för nötkött eftersom det ger mindre koldioxidutsläpp, säger Andrea Westin vid Max i Uppsala.
För att motverka kundernas koldioxidutsläpp ska företaget plantera cirka 90 000 träd i Afrika.

Nikki Hovander mumsar på en hamburgare på Max vid Stora Torget i väntan på att reggaefestivalen ska börja. Skyltar vid kassan visar att produktionen av en hamburgare med tillbehör ger upphov till 1,8 kilo koldioxid medan ett mål med fiskburgare bara orsakar 0,4 kilo koldioxid. Utsläpp som i sin tur tros påskynda klimatförändringarna.
- Visst är det en bra idé att visa hur mycket hamburgarna påverkar klimatet. Såg man konkreta resultat i miljön av en sådan här satsning skulle det kanske styra mitt val av restaurang, säger Nikki Hovander.

Kött, inte minst nötkött, är en betydande miljöbov. FN-organet FAO räknar med att kött står för 18 procent av växthusgaserna. Maxkoncernen ska räkna ut hur stora koldioxidutsläppen blir från matförsäljningen varje år och plantera träd för att kompensera kundernas miljöpåverkan.
- Vi räknar med att det i år blir 90 000 träd i Moçambique, uppger Richard Bergfors, vd för Max som driver ett 60-tal restauranger i Sverige.
Det främsta syftet med hamburgermärkningen är enligt Richard Bergfors inte att styra folks val av mat utan att skapa debatt och öka människors kunskaper om hur livsmedel påverkar klimatet.

Andrea Westin, chef vid Maxrestaurangen på Stora Torget i Uppsala, säger att många kunder frågar om klimatmärkningen.
- En stor del av dem som handlar hos oss är ungdomar och vet inte så mycket om hur maten påverkar miljön. Vi har enbart fått positiva reaktioner.
Maxkedjan arbetar på flera fronter för att minska klimatförändringarna. Man har gått över till miljöbilar, elen hämtas från vindkraft, etc. Enligt Richard Bergfors rör det sig knappast om någon ekonomiskt lönsam satsning, åtminstone inte på kort sikt.
- Nej, definitivt inte, enbart trädplanteringen kommer i år att gå loss på runt fyra miljoner kronor. Totalt handlar det om ökade kostnader på tiotals miljoner. Det här gör vi inte för att tjäna pengar utan för att det känns rätt i magen.
- Men långsiktigt tror jag det är rätt för företag att satsa på hälsa och miljö. De som inte gör det får nog svårt att överleva om fem-tio år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!