Tuffa krav på bilindustrin

Biltillverkarna ska tvingas sänka utsläppen rejält om mindre än fyra år, annars väntar böter i miljardklassen.

Foto: Scanpix

Miljö2008-03-05 00:01
I snitt ska nya bilar få släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer enligt ett EU-förslag, vilket för en vanlig Volvo V70 skulle innebära en minskning med runt 40 procent.
- Det här blir extremt tufft, säger Niklas Gustavsson vid Volvo Personvagnar.

Bilbranschen har skakats om rejält av EU- förslaget som kom för några månader sedan. I synnerhet i Sverige, som har EUs mest bränsleslukande bilpark, lär förslaget märkas om det går igenom.
- De nya EU-reglerna blir tvingande och kommer att få långtgående följder. Äntligen måste biltillverkarna arbeta systematiskt för att ta fram bränslesnåla motorer, säger EU-parlamentarikern Anders Wijkman (kd).
Förslaget från EU-kommissionen innebär att nya bilar i snitt får släppa ut högst 130 gram koldioxid per kilometer. I annat fall drabbas bilföretagen av en straffavgift som ökar år för år.
- Det rör sig om enorma pengar. Överskrider vi kravet med fem gram koldioxid per bil kan avgiften bli drygt en miljard kronor per år för oss, säger Niklas Gustavsson, miljöchef vid Volvo Personvagnar.

Gränsen på 130 gram per kilometer är ett genomsnitt för biltillverkarens samtliga nyproducerade bilar. Det innebär att en tillverkare av tunga bilar kan klara sig genom att öka produktionen av bilar som släpper ut mindre koldioxid.
Än så länge är det bara ett förslag och andra EU-instanser ska säga sitt innan det klubbas.
Enligt Anders Wijkman går förslaget troligen igenom, frågan är vilket år reglerna börjar gälla. Målet är att de ska träda i kraft 2012.
- På 10-15 år kommer bilparken i Sverige att förändras kraftigt. Det här uppmuntrar till alternativa lösningar som hybridbilar, andra bränslen och liknande, menar Anders Wijkman.
Även Saabs presschef Christer Nilsson tror att bilbranschen står inför en omvälvning.
- Framför allt leder det här till fler mindre bilar. Man ska veta att även många av de små bilar vi tillverkar i dag ligger på gränsen att klara de koldioxidkrav som föreslås. Vi kommer också att se en ökad andel hybridbilar, men det ligger längre fram i tiden.

Hårt pådrivet av det nya EU-kravet satsar Volvo Personvagnar hisnande tio miljarder kronor för att få ned bilarnas koldioxidutsläpp de närmaste fem åren.
- Jag tror att vi kan uppnå målet på 130 gram men det gäller att få med kunderna. Det är ingen idé att ta fram miljövänligare bilar om ingen köper dem, framhåller Niklas Gustavsson vid Volvo Personvagnar.
EU-förslaget är ytterligare en signal om att politikerna inte längre accepterar en livsstil som sliter hårt på miljön. Här i Sverige vill regeringens klimatkommission ta ytterligare ett steg så att utsläppsgränsen för nya bilar blir max 95 gram/km år 2020.

Dessutom föreslås att skatten på bensin och diesel höjs med 70 öre per liter och att det blir dyrare att ha tjänstebilar som släpper ut mycket koldioxid.
FAKTA
Bilarna som ger minst utsläpp:

Här anges drivmedel samt utsläpp av koldioxid mätt i antal gram per kilometer.

Fiat Punto 1,2 Bi-Power, fordonsgas, 58 gram co2/km
Ford Focus 1,8 FFV, E85, 58
Volvo C30F, E85, 61
Peugeot 307, BioFlex, E85, 62
Volvo S40/V50 1,8F, E85, 63
Saab 9-3 BioPower, E85, 64
Opel Combo Tour 1,6 CNG, fordonsgas, 66
Opel Zafira 1,6 CNG, fordonsgas, 70
Saab 9-5, 2,0t BioPower, E85, 75
Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel, fordonsgas, 80
Volkswagen Caddy 2,0 EcoFuel Life, fordonsgas, 81
Mercedes-Benz E200 NGT, fordonsgas, 85
Smart Fortwo CDI, diesel, 98
Toyota Prius, elhybrid, 115
Volkswagen Polo, BlueMotion, diesel, 116
Honda Civic Hybrid, elhybrid, 123
Citroën C1, bensin, 123
Peugeot 107, bensin, 123
Toyota Aygo, bensin, 123

Källa: Gröna bilister
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!