Alfa Romeo Giulietta - förarens bil

Snygg, bekväm och rolig. Giulietta har alla bitar som gör en Alfa Romeo till en riktig Alfa Romeo. Det inkluderar att bilen är lite mindre praktisk och att priset är aningen högre än hos konkurrenterna.

Foto: Johannes Collin

Motor2010-08-28 12:31

Balocco, några mil väster om Milano, är Alfa Romeos testbana. Försommarvärmen dallrar och vi har fria händer, vi får köra hur fort vi vill på den långa testslingan.
Nya Alfa Romeo Giulietta är skapad på den här banan och det märks. Bilen går otroligt fint och chassit håller i bra trots att det inte är speciellt hårt fjädrat.

Framför växelspaken sitter en knapp med tre lägen: D, N och A. Fyndigt, eller hur?
D står för Dynamic och är det läge som passar bäst på banan. I Dynamicläget blir fjädringen lite hårdare, antisladdsystemet tillåter mer sladd och gasresponsen blir rappare.

Styrningen är elektromekanisk, vilket är bränsleeffektivt men gör det svårt att få till känslan i ratten. I Giulietta är styrkänslan jättefin och det är lätt att känna vad som händer med framhjulen.
Det är lätt att få höga komfortbetyg på en testbana med fin asfalt, men utanför Balocco är vägbeläggningen långt ifrån lika insmickrande. Här märks skillnaden mellan D:et och N:et på DNA-knappen tydligt. N står för Normal och ger helt klart mjukare fjädring. I många bilar med liknande reglage är sportlägena i princip oanvändbara, de gör bilarna stenhårda.

Giulietta är hyggligt komfortabel i det dynamiska (sport) läget, men för långfärden är Normal helt klart att föredra. Ljudnivån är låg och jag trivs bra bakom ratten. Giulietta är en bil för föraren och därför är alla reglage och mätare vinklade mot förarplatsen. Det är trevligt, men passageraren känner sig lite åsidosatt.
I baksätet är det inte lika trevligt som i framsätet. Bakdörrarna är snyggt gömda i bakskärmen, men insteget inte lika snyggt. Först får man böja fram huvudet för att inte slå i taket och sedan sitter man ganska trångt. Två vuxna får precis rum, men för att få in tre personer måste de vara små.

Bagageutrymmet är visserligen inte pyttelitet, men den höga lasttröskeln gör det svårlastat. Att få in en liten barnvagn blir besvärligt.
Nå, Alfa Romeo Giulietta är naturligtvis ingen familjebil utan en sportig småbil. Enligt italienarna är den så klart bäst i klassen, men nej, inte om förnuftet får bestämma. Är du däremot ute efter en ovanligt rolig och trevlig bil, då är Giulietta ett av de bästa alternativen.

TEST Alfa Romeo Giulietta

BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 39 av 50 poäng

ALLMÄNT 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 400
Max släpvagnsvikt (kg): 1 300
Drivning: Fram
Växlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 368/Bensin
Maxlast (kg): 430

PRESTANDA 6 av 8 poäng
Effekt (hk): 170
Vridmoment (Nm/varv): 250/2 500
0-100 km/t på (sek): 7,8
Vändcirkel (m): 10,9

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: Ja
Ställbar ratt: Ja
Bagageutrymme (lådliter): 350
Luftkonditionering: Ja
Styrservo: Ja

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 134
Bränsleförbrukning (l/100 km): 0,78

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): Cirka 250 000
Skatt (kr): 870
Serviceintervaller (mil/år): Ingen uppgift
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd): Ingen uppgift

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): Ingen uppgift
Strålkastare (kr, komplett): Ingen uppgift

PLUS
Körglad, komfortabel och relativt snål.

MINUS
Högt pris. Inte så gott om plats.

TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA

VW Golf GT
215 000 kronor.
Vuxen och rymlig.

BMW 120
254 000 kronor.
Körglad, men trång.

Audi A3 1,8 TFSI
233 500 kronor.
Komfortabel och trygg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!