Volvo V60 med nya snÄla dieseln pÄ 1,6 liter kommer att bli en tjÀnstebilsfavorit. Den klarar sig pÄ 0,45 liter milen och gynnar bÄde miljön och plÄnboken. Och krutet rÀcker till.
Volvo har hÀngt med bra i jakten pÄ lÄg förbrukning med sitt Driv-e-alternativ. Det Àr den franska PSA-motorn pÄ 1,6 liter som levererat den snÄla kraften i Volvobilarna. Men nya generationen av den hÀr motorn har utvecklats rejÀlt och levererar nu 115 hÀstar i V60. Förbrukningen hamnar ÀndÄ pÄ beskedliga 0,45 liter per mil och koldioxidutslÀppen klarar sig precis under den magiska 120-gramsgrÀnsen.
â Vi har anpassat oss till de skĂ€rpta EU5-kraven med den hĂ€r motorn, sĂ€ger man hos Volvo.
Förra versionen av motorn gav 109 hÀstar, men utvecklingen gör att den blir kraftfullare och snÄlare. Det som hÀnt Àr att konstruktörerna gÄtt frÄn 16-ventilsteknik till Ätta ventiler i fyran. PÄ sÄ vis sparas friktionsförluster och vikt i den nya motorn. Ju fÀrre delar som snurrar desto mindre blir förlusterna.
Volvo har placerat den nya motorn i sina C30, S40 och V50, som nu kommer under 100-gramsgrÀnsen i koldioxidutslÀpp. NÀsta pÄ tur Àr Volvo V70 och S80 som ocksÄ fÄr den hÀr motorn och hamnar pÄ 119 gram. Miljöbilar med andra ord.
Men den hÀr provkörningen handlar om V60 som Àr pÄ vÀg att bli en volymbil hos Volvo, men som tills nu saknat sin miljömotor. Med 115 hÀstar under huven blir inte bilen pÄ nÄgot vis slö, men den nya 6-vÀxlade lÄdan krÀver en viss teknik att köra snÄlt.
Under min provkörning pÄ cirka 25 mil pÄ vÀxlande vÀgar i VÀstsverige kom jag ner i en verklig förbrukning pÄ 0,49 pÄ ena halvan med mer smÄvÀgar. Medan hemfÀrden i regn pÄ motorvÀg ökade förbrukningen till 0,53 med snudd pÄ att landa pÄ 0,52 liter per mil.
Bilen för övrigt Àr helt identisk med övriga versioner i S/V60, förutom motorn. Det Àr bara emblemet pÄ bakluckan med Driv-e och att grillens rutor har fler tÀckta öppningar som Àr de enda utvÀndiga skillnaderna. De tidigare Driv-e-versionerna hade Àndrade underreden och fÀlgar, men V60 Àr sÄ aerodynamiskt vÀl utvecklad att det inte behövs.
Motorn har start/stopp-teknik, som faktiskt kan stÀngas av med en knapp om man vill, annars sköter den sig sjÀlv. Under nollan sÄ stÀngs funktionen av automatiskt för att hÄlla vÀrme och laddning pÄ batterier.
Det finns tvÄ batterier i den hÀr bilen. Extrabatteriet Àr till för att hÄlla konstant spÀnning till elektroniken. Laddningen styrs ocksÄ pÄ sÄ vis att nÀr bilen bromsar eller motorbromsar sÄ laddar generatorn extra mycket.
PÄ vÀgen upplevs bilen som en vanlig V60, men den 6-vÀxlade lÄdan krÀver flitigt vÀxlande för att hÄlla varvtalet rÀtt. Sexan Àr en riktig övervÀxel som sparar soppa pÄ jÀmna vÀgar.
Ăvriga motoralternativ i V60 Ă€r fyra bensin; 1,6 T3 pĂ„ 150, 1,6 T4 pĂ„ 180, 2,0T pĂ„ 203 och T6 pĂ„ 304 hĂ€star samt tvĂ„ 5-cylindriga dieslar; D3 pĂ„ 163 hĂ€star och D5 pĂ„ 205 hĂ€star.