Antalet unga som dör i trafiken ökar
Antalet ungdomar som dör i trafikolyckor har ökat de senaste åren, uppger NTF. I Uppsala län inträffade i september i år två dödsolyckor.
Foto: Nina Leijonhufvud/arkiv
Den var den 13 september som en motorcykel och en traktor krockade vid infarten Ballingsta. Hastighetsbegränsningen på 90 kilometer i timmen och en dåligt utformad korsningen fick ödesdigra konsekvenser för motorcyklisten som avled i samband med olyckan.
Samma utgång fick en olycka den 22 september då en motorcykel gick av vägen i en kurva på länsväg 683 i Östhammars kommun.
NTF har gjort en genomgång av alla dödsolyckor under året. Man har också undersökt hur dessa hade kunnat undvikas eller fått lindrigare utgång än vad de nu fick. Man konstaterar också att siffrorna talar sitt tydliga språk: fler unga dör i trafiken än under tidigare år. Men det skulle inte behöva vara på det här sättet.
44 människor i miste livet i trafiken i september månad, av dem var tolv mellan 18 och 24 år. Under hela året har 64 unga mist sitt liv, cirka 18 procent av alla som dött i trafiken. Sett till de föregående åren är detta en ökning. 2005 var 15 procent av alla som dog i trafiken i samma åldersgrupp, 2006 var siffran 16 procent.
En orsak till denna ökning tros vara stora barnkullarna som nu har blivit i den åldern att de lagligt kan bege sig ut på vägarna.
Enligt NTF skulle räddningen för vara bättre trafikutbildning och bättre förutsättningar på vägarna.
NTF menar att många av olyckorna hade kunnat undvikas eller mildras - och samtidigt hur liv skulle kunna räddas. Något av det som nämns är effektiva bältespåminnare, mitträcken, sänkta hasigheter, bättre utformade korsningar, hjälm för cyklister och mer genomtänkta sidoområden längs med Sveriges vägar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!