De flesta köper fyra nya vinterdäck samtidigt. Det är klokt. Då får man däck som blir jämnt slitna, i vart fall om man ser till att byta både fram- och bakdäck från en vinter till en annan.
Men för den som inte köper alla däck samtidigt utan har två nyare och två äldre däck gäller helt andra rekommendationer. Då ska de bästa däcken alltid vara bak. Oavsett om bilen är bak- eller framhjulsdriven.
– Det kan låta som en motsägelse. Sätter man de bästa däcken fram får man ju bättre broms- och manövreringsförmågor. Problemet är bara att olyckorna blir mycket allvarligare om man tappar greppet med bakdäcken, säger Mattias Hjort, däckforskare på VTI.
Släpper de bakre däcken i halt väglag är risken överhängande att man får en rundsladd som inte går att häva.
– Om man krockar med ett annat fordon eller kör av vägen då är risken stor att smällen träffar i sidan av bilen som är den svagaste delen. Det är därför den här typen av olyckor blir så allvarliga, säger Hjorth.
VTI har studerat dödsolyckor i vinterväglag och det är från dessa man dragit sina slutsatser. Man har sett ett samband mellan just dåliga vinterdäck bak och allvarliga olyckor. Det innebär inte att det är riskfritt att ha dåliga däck fram.
– Nej, inte alls. Man får ju sämre bromsförmåga och väggrepp, vilket absolut kan leda till olyckor. Men då krockar man oftast med fronten först, vilket är vad bilen är byggd för. Det gör att olyckorna blir mindre allvarliga. Det är därför vi råder att ha bästa bäcken bak.
FAKTA - Vinterdäck
+ Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag.
+ Som vinterväglag räknas snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan, där även vägrenen ingår.
+ Man får köra med dubbdäck innan 1 oktober och efter 15 april om det är eller befaras bli vinterväglag.
+ Man får inte använda både odubbade friktionsdäck och dubbade däck på samma fordon.
+ Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt. Ungefär 15 procent gör det, men de däcken ger 20 procent sämre bromsförmåga på sommaren än sommardäck.
+ För personbilar är det lagkrav på ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Man märker dock en betydande försämring av däckets prestanda redan när mönsterdjupet understiger 5 millimeter.
+ Bästa däcken ska vara monterade bak på bilen, särskilt om det är stor skillnad i mönsterdjup och dubbutstick på däcken. Det minskar risken för sladd både för fram- och bakhjulsdrivna bilar.
+ Lokalt kan det finnas förbud mot dubbdäck, vilket ska framgå av skyltningen. Bötesbeloppet för att bryta mot den regeln är 1 000 kronor.
+ Det finns några få undantag från kravet på vinterdäck, bland annat för färd till besiktning och fordon som är äldre än 30 år.