Bekväm MPV med alldagligt utseende
MPV-konceptet med sju stolar lockar fortfarande. Nu kommer nya Toyota Verso som är längre än föregångaren och har bra plats fram och i mittenraden. Men den sista raden blir fortfarande en nödlösning.
Instrumenten är av den vanliga analoga typen men sitter i mitten på Toyotavis. Det funkar ganska bra. Klarglas på baklyktorna ser trendigt ut på nya Verso.
Foto: Per-Olof Lönnroth
Detta har givetvis gynnat innerutrymmet: det är mycket plats både i framsätena och i mittenraden bak. Men de två extra stolarna förblir ett nödsäte för barn under kortare färder.
När jag provsatt bak lyckades jag inte få till en bekväm lösning med mina 190 centimeter: det blir högt för knäna eftersom golvet är helt platt. I konkurrenten Renault Grand Scenic har man löst problemet fiffigare genom att ha fördjupningar för fötterna.
Med alla sju säten i drift blir det inget utrymme över för bagage. Detta drabbar visserligen alla bilar med sju säten - om de inte är fullvuxna som Chrysler Grand Voyager och Renault Espace eller andra stora MPV:s.
Bagagevolymen kan skräddarsys efter behov tack vare att mellanradens säten är mycket flexibla och att de två bakre stolarna kan försvinna helt i golvet. Som mest rymmer bilen drygt 1 000 liter - till ruthöjd.
Formgivningen på nya Verso får dock ingen att dra efter andan. Det är försiktiga linjer som inte stöter någon, midjelinjen är högt uppdragen och rutorna sitter högt. Bilens rejäla höjd gör att sittställningen blir högre och de flesta åkande har bra en översikt av omgivningen.
Att ta sig in och ur bilen är bekvämt - det är bara att kliva rakt in och rakt ut. Utom i den bakre raden. Där krävs det akrobatisk förmåga, trots att mellanradens stolar kan fällas. Verso har fjäderben fram och halvstel bakaxel med spiralfjädrar vilket är enkelt och beprövat. För att klara tyngre last har bilens fjädrar styvats upp vilket kan skapa slagighet i små ojämnheter. Men jag tycker att bilens vägegenskaper är mycket förtroendeingivande, även med fullt lass går den i sitt spår.
Motoriseringen består av två olika bensinmotorer på 1,6 och 1,8 liter samt 132 respektive 147 hästar. Det finns tre dieselvarianter: 2,0 liter och 126 hästar, 2,2 liter och 150 hästar samt en 2,2:a på 177 hästar.
Jag körde en 1,8-liters bensinvariant på 147 hästar som var dockad mot en steglös automatlåda, Multidrive S. En mycket fin kombination som går att köra snålt och med en behaglig växlingsdynamik.
Bilen finns också med en sexstegad manuell låda, vilket är standard på den mindre bensinmotorn.
Toyota har prioriterat säkerhet och Verso väntas ta full pott i Euro NCAP. Bilen har aktiva nackskydd fram och knäkudde på förarplats som extra plus.
Toyota Verso 1,8 Multitronic
BETYG: 4 av 5
RESULTAT: 41 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 600
Max släpvagnsvikt (kg) 1 300
Drivning Fram
Växlar A7
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 798
Maxlast (kg) 525
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 147
Vridmoment (Nm/varv) 180/4 000
CO2 (g/km) 164
0-100 på (sek) 11,1
Vändcirkel (m) 10,8
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Separata stolar
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 155/440/1 009
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrohydraul
SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 218 800
Skatt (kr) 1 320
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,70
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 1 510
Strålkastarglas/insats (kr) 1 950
PLUS
Bekväm och bra vägegenskaper. Rejält benutrymme i andra raden.
MINUS
Dyr och mycket trångt i den tredje raden.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Citroën C4 Grand Picasso 1,4
195 900 kronor.
Flexibel bil som tävlar med sin fiffighet.
Opel Zafira 1,8 Ecotec
189 900 kronor.
Var först med sju stolar i klassen.
Renault Grand Scenic
185 000 kronor.
Bättre plats i tredje raden. Lägre pris.
BETYG: 4 av 5
RESULTAT: 41 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 600
Max släpvagnsvikt (kg) 1 300
Drivning Fram
Växlar A7
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 798
Maxlast (kg) 525
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 147
Vridmoment (Nm/varv) 180/4 000
CO2 (g/km) 164
0-100 på (sek) 11,1
Vändcirkel (m) 10,8
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Separata stolar
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 155/440/1 009
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrohydraul
SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 218 800
Skatt (kr) 1 320
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,70
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 1 510
Strålkastarglas/insats (kr) 1 950
PLUS
Bekväm och bra vägegenskaper. Rejält benutrymme i andra raden.
MINUS
Dyr och mycket trångt i den tredje raden.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Citroën C4 Grand Picasso 1,4
195 900 kronor.
Flexibel bil som tävlar med sin fiffighet.
Opel Zafira 1,8 Ecotec
189 900 kronor.
Var först med sju stolar i klassen.
Renault Grand Scenic
185 000 kronor.
Bättre plats i tredje raden. Lägre pris.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!