Bekväm Skoda befriad från status

Motor2015-06-08 10:24

Nya Skoda Superb är ett lyft jämfört med föregångaren. Om bara förnuftet får råda bör den sälja i minst lika stora upplagor som kusinen Volkswagen Passat. Men det är inte alltid logik som styr bilköp.
Ett av mysterierna på den svenska bilmarknaden är att inte kombiversionen av Skoda Superb har sålt i större upplagor. Den hade nämligen alla förutsättningar att kugga i där Volvo 945 lämnade ett tomrum på marknaden.
Dagens stora Volvokombi, V70, toppar försäljningsstatistiken år efter år. Men den är dyr och säljs främst till företag som förmånsbil.
I det kölvattnet borde den stora, chosefria och rimligt prissatta Skodakombin ha kunnat kapa åt sig betydligt fler marknadsandelar än vad den gjort. Under helåret 2014 hamnade Superb (halvkombi och kombi) på plats 44 i registreringsstatistiken. Koncernkusinen Volkswagen Passat knep fjärdeplatsen.
Vänder vindarna?
Kanske vänder vindarna nu när den tredje generationen Superb - sedan nystarten i

VW:s regi - lanseras. Den är baserad på Volkswagens MQB-plattform. Vi har provkört nya Superb med halvkombikaross. Där föregångaren var lång och smal och förde tankarna till en kanot är nykomligen bredare och med betydligt längre axelavstånd (plus 80 millimeter). Innerutrymmena är mycket bra och det nästan onödigt tilltagna benutrymmet i baksätet är oförändrat.
Tre utrustningsnivåer erbjuds: Ambition, Style (7|400 kronor extra) samt Laurin & Klement (25|300 kronor extra). I Sverige väntas den starkaste dieselmodellen på 190 hästkrafter i kombination med automatisk dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och fyrhjulsdrift bli storsäljaren. En sådan kostar 309|000 kronor i Ambitionutförande.
Sympatisk drivlina
Det är en sympatisk drivlina som går både mjukt, tyst och ger utmärkta fartresurser. Den enda plumpen i protokollet är att DSG-lådan fortfarande beter sig ganska knixigt vid lågfartsmanövrering. Ändå föredrar vi DSG-tekniken i kombination med den starka dieselmotorn. Med den förvånansvärt pigga bensinmotorn på 150 hästkrafter passar däremot den manuella växellådan utmärkt. Valet mellan fram- och fyrhjulsdrift är helt och hållet en fråga om behov.
Style-utförandet inkluderar ställbar stötdämpning, vilket för det mesta är en onödig finess i familjebilar. Men Superb överraskar med att bjuda stor skillnad i fjädringskomfort mellan de olika lägena - "Comfort" är nästan amerikanskt mjuk.
Stark säkerhet
Skoda har även laddat rejält med säkerhetsutrustning. Den svenska generalagenten bakar in adaptiv farthållare med autobroms, krockförberedelse (drar åt bälten, stänger rutor med mera om bilen drar slutsatsen att en kollision är förestående), trötthetsvarnare och nio krockkuddar.
Det enda som denna relativt korta provkörning visar att Superb saknar är egenart och karisma. Skoda påstår att de numera har möjlighet att utveckla sina bilar efter eget huvud, men på de flesta sätt känns Superb som en bekvämare och rymligare Volkswagen Passat.


Eric Lund/TT


ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselturbo
Växlar: Sexväxlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Tjänstevikt: 1|615 kg*
Maxlast: 630 kg*
Max släpvagnsvikt: 2|200 kg
Längd/bredd/höjd: 486/186/147 cm
+ Kan variera beroende på bilens utrustning.
EKONOMI Betyg: 4
Pris från: 334|300 kr
Skatt: Ej fastställd
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbälte på alla platser: Ja
Krockkuddar: 9
Aktiva nackskydd: Nej
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 3
Bränsleförbrukning: 0,49 l /mil
CO2-utsläpp: 131 g/km
KOMFORT Betyg: 5
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 625 l
Luftkonditionering: Ja
Styrservo: Elektrisk
PRESTANDA Betyg: 4
Toppfart: 230 km/t
Effekt: 190 hk vid 3|500_4|000 varv/min
Vridmoment: 400 Nm vid 1|750_3|250 varv/min
Acceleration: 0_100 km/t på 7,6 s
HELHETSBETYG: 4


PLUS
Skickligt utrymmesdisponerad, rymlig, bekväm, hög kvalitetskänsla i ytmaterialen, modern drivlina.
MINUS
Aningen klunsiga växlingar med DSG-lådan i låga hastigheter. Materialvalen "bakom kulisserna" (bagageutrymme etc) håller inte samma nivå som i VW Passat.


Tre konkurrenter
Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCI Titanium
304|200 kr. 180 hk. 127 g/km.
Ford och Skoda är numera ärkerivaler och slåss om kunder som vill ha komfort och bra utrustning men struntar i status. Nya Mondeo är också stor, bekväm och riktigt körglad. Finns ännu inte med fyrhjulsdrift.
Volkswagen Passat GT 2.0 4Motion BlueMotion
323|700 kr. 190 hk. 131 g/km.
Aftonbladet eller Expressen? Passat eller Superb? Valet är till stor del en smakfråga, även om mycket talar för Skoda: lite lägre pris, lite bättre utrustning, något bättre utrymmen, högre komfort.
Volvo S80 D4 Classic Summum
374 800 kr. 181 hk. 119 g/km.
Volvos stora sedan sjunger på sista versen och säljs bara i ett utförande, med den moderna och trevliga dieselmotorn på 181 hästkrafter. Nuvarande S80 läggs ned i höst, men en trivsam och bekväm bil är det alltjämt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!