BMW GT: blandad kompott i superlyx
BMW:s GT-modell i 5-serien är en minst sagt ovanlig bil. Den erbjuder en våghalsig blandning av sportkupé, suv och en omåttligt lyxig sedan. Men är en bjässe på vägen.
Nya BMW 5-serie GT är en märklig blandning av kombi, sportback och suv. En bjässe på vägen med suveräna vägegenskaper, men med en klumpig akter.
Foto: Per-Olof Lönnroth
Hur denna skapelse kommit till förklaras av BMW med att företaget försökt göra en bil som ska tilltala alla smaker: suv-ägaren, kombifantasten men också vara lockande för den som söker en lyxig sedan eller en sportkupé.
Frågan är om inte detta blev en övermäktig uppgift? Bilen blir en jätte på vägen med sina fem meter i längd och närmare 160 centimeter i höjd. Bakom ratten blir jag snabbt förförd av den lyxkänsla som BMW har förmåga att frammana. Mycket av inredningen har också hämtats från den dyrare 7-serien och det känns faktiskt som att det är en 7-serie hela bilen. Den åttastegade automatlådan sitter annars i den 12-cylindriga 7-serien. Sätena är svällande rymliga och baksätet kan justeras i längd liksom ryggstödets lutning.
Instrumenteringen är välbekant från de lyxiga storebröderna och ute på stora vägen trivs den här bilen alldeles utmärkt. Komforten är överlägsen och växellådan hanterar den 245-hästars dieseln under huven med suverän känsla.
Bilen går som ett lokomotiv, stabilt och tryggt. Integralstyrningen som påverkar bakhjulen är en bidragande orsak till detta. Bilen smyger genom kurvorna utan minsta tveksamhet.
När bilen ska fickparkeras uppdagas en av avigsidorna med bilens imponerande akter. Bakåtsikten är högst begränsad och det är backsensorerna som får hjälpa till att hålla ordning på bilens hörn.
När bilens bagageutrymme exponeras blir detta en ovanlig överraskning. Det är stort, men framförallt djupt och svårlastat. Bakluckan rymmer också en lösning, som vi tidigare sett på Skoda Superb; luckan öppnas på två vis. Normalläget är en sedanbagagelucka, men om en annan knapp trycks in så följer hela bakrutan med och det blir ett jättegap att placera grejer i. Men som sagt är det djupt och svårt att böja sig in i. Bakom baksätets ryggstöd finns också en lastvägg som sluter tätt.
Finessen med de dubbla luckorna och väggen ska vara att svettiga träningskläder inte ska skapa svettlukt i kupén!
I sin grund är den här bilen ytterst välutrustad för 514 000 kronor. Men den som vill fylla på ur den frikostiga tillvalslistan kan snabbt komma upp till nästan det dubbla priset. Testbilens prislapp låg på 890 275 kronor.
Men då fanns nästan allt man kunde önska sig. BMW GT är en ovanlig bil och det blir spännande att se om denna blandning går hem hos köparna.
FAKTA
BMW 530d Gran Turismo
Betyg: 4 av 5 fyrar
Antal poäng: 42 av 50 poäng
ALLMÄNT
9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 035
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 100/835
Drivning Bak
Växlar A8
Cylindrar/volym/drivmedel 6/2 993/diesel
Maxlast (kg) 630
PRESTANDA
7 av 8 poäng
Effekt (hk) 245
Vridmoment (Nm/varv) 540/1 750
0-100 km/t på (sek) 6,9
Vändcirkel (m) 12,2
KOMFORT
7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/20/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 440/590/1 700
Luftkonditionering ECC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET
9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej
MILJÖ
3 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 173
Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,5
EKONOMI
7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 514 000
Skatt (kr) 5 340
Serviceintervaller 3 000/2 år
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 11 960 kr
Strålkastarglas/insats (kr) 5 305, Xenon 10 600.
PLUS
Suverän komfort och bra vägegenskaper. Lyxig interiör.
MINUS
Svårlastat bagageutrymme och bedrövlig bakåtsikt.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Audi A5 Sportback 2,7 TDI
340 500 kronor.
Sportigare, men mer svårlastad.
Mercedes CLS 300
565 000 kronor.
Största konkurrenten med en normal baklucka.
Skoda Superb TDI
266 500 kronor.
Budgetalternativ. Kortare, men smartare bagageutrymme.
BMW 530d Gran Turismo
Betyg: 4 av 5 fyrar
Antal poäng: 42 av 50 poäng
ALLMÄNT
9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 035
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 100/835
Drivning Bak
Växlar A8
Cylindrar/volym/drivmedel 6/2 993/diesel
Maxlast (kg) 630
PRESTANDA
7 av 8 poäng
Effekt (hk) 245
Vridmoment (Nm/varv) 540/1 750
0-100 km/t på (sek) 6,9
Vändcirkel (m) 12,2
KOMFORT
7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/20/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 440/590/1 700
Luftkonditionering ECC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET
9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej
MILJÖ
3 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 173
Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,5
EKONOMI
7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 514 000
Skatt (kr) 5 340
Serviceintervaller 3 000/2 år
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 11 960 kr
Strålkastarglas/insats (kr) 5 305, Xenon 10 600.
PLUS
Suverän komfort och bra vägegenskaper. Lyxig interiör.
MINUS
Svårlastat bagageutrymme och bedrövlig bakåtsikt.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Audi A5 Sportback 2,7 TDI
340 500 kronor.
Sportigare, men mer svårlastad.
Mercedes CLS 300
565 000 kronor.
Största konkurrenten med en normal baklucka.
Skoda Superb TDI
266 500 kronor.
Budgetalternativ. Kortare, men smartare bagageutrymme.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!