Cabben är het i sommar

Sommar och sol betyder att det är dags att tvätta cabrioleten och cabba ner. För Classe Forsgren var en cabb ett självklart val och bilfirmorna i Uppsala märker av ett ökat intresse för den trendiga bilen.

Classe Forsgren med sin motivlackerade Cadillac från 1968.

Classe Forsgren med sin motivlackerade Cadillac från 1968.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Motor2012-05-26 12:02

– Förut sålde vi betydligt fler kupéer. I dag har det svängt och det är mer vanligt att man köper en cabriolet ifall man ska ha en extrabil, säger Anders Forslin, säljansvarig för Jaguar på Upplands Motor.
En nyare modell kostar en hel del och då vill man ofta som bilägare att bilen sticker ut.
– Känslan är att kunderna ska ha en häftig färg. Motorn är inte det viktigaste utan man går ofta på utseendet, säger Anders Forslin.
Han tar Jaguar som ett exempel, som i år satsar på ett aggressivare utseende med sportigare inredning. Framför allt gäller det bilstolen som både ska se ut och kännas som att man sitter i en tävlingsbil.

De senaste åren har cabrioleten gått från att vara en säsongsbil till att man ska ha möjlighet att använda den året runt. Flera bilmärken har till exempel bytt ut tygsuffletten mot ett avtagbart plåttak.
Mercedes-Benz har kommit med flera nya finesser för att man ska kunna förlänga cabrioletsäsongen ytterligare.
– I deras modeller finns det bland annat utblås i nackkuddarna som gör att det kommer ut varmluft i nacken. Det gör att man även pallar en kall höstdag, ett steg i att förlänga säsongen, säger Magnus Lindström, försäljningschef på Hedin bil.
Även Anders Forslin tycker att dagens cabrioleter, oavsett modell eller märke, är bättre anpassade för att klara av längre resor och ett kallare klimat.
– Dagens cabrioleter är byggda för längre sträckor. De är så väl isolerade att det egentligen inte är några problem att bila ner till Italien om du nu skulle vilja det, säger han.

Redan i april börjar intresset för cabrioleterna att öka hos bilköparna.
– När solen tittar fram börjar många bilköpare vakna till liv. Med våren kommer känslorna och man blir mer intresserad av en cab, säger Anders Forslin.
Magnus Lindström på Hedin bil håller med:
– Absolut. På vintern kommer det knappt någon för att titta på en cabriolet. Nu märker man av att det finns ett sug.
Och biltypen verkar bara bli mer populär.
– De flesta märken börjar ta fram cabrioleter. Trots att vi har det kallt här i Sverige säljs det faktiskt mer och mer, säger Magnus Lindström.

Vem är det då som köper en cabriolet?
Oavsett om man satsar på en ny lyxigare modell eller en begagnad bil söker alla cabrioletköpare efter samma sak. Frihetskänslan.
– Man tar bokstavligen in sommaren i bilen när du kör nedcabbat för många handlar det om ta till vara på den korta sommaren som vi har i Norden, säger Anders Forslin.
Classe Forsgren från Östervåla köpte en Cadillac cabriolet 68 för fyra år sedan. Han brukar börja cabba ner nu när värmen kommit på riktigt och det var, som för många andra, friheten som gjorde valet med en cabb självklart.
– Det är så skönt att fälla ner taket, känna alla dofter och låta vinden blåsa i håret. Det är tur att man har mycket hår på huvudet annars hade man nog fått solsting, säger han.

Cadillacen köpte han som ett renoveringsobjekt och nu är både motor och kaross i toppklass. Bilen är lång, skinnklädseln doftar och motorn riktigt mullrar när den drar i gång. För att göra bilen ännu mer personlig efter renoveringen lät Classe Forsgren motivlacka bilen, ett New York-motiv där bak och route 66-motiv på huven.
– Man vill ju att den ska se fin och bra ut! Det är en dröm jag haft sedan jag var liten att kunna åka runt i en nedcabbad caddilac. Det slutliga målet är ju att ha en 59:a. De är klart snyggast, säger han.
På vintern får bilen vila men han är ändå ofta ute i garaget och putsar lite på den. Under sommarmånaderna är han ofta ute och åker och det blir många besök på större veteranbilsträffar. Han tar även bilen till jobbet då och då och möts ofta av reaktioner från människor på gatan.
– Det är ju en så stor bil så det är klart att man märks när man kommer. Många tittar mycket och gör tummen upp. Det är läckert!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!