Chevrolet Cruze vs Volvo S40

DUELLEN. Cruze 1,6 möter Volvo S40 1,6 Drive och skillnaderna är ibland avsevärda. Vi testar köregenskaper, komfort och mycket mera - vem vinner?

Foto:

Motor2010-08-26 12:00

När jag kliver in i Chevrolet Cruze känner jag genast igen instrumentering och inredningsdetaljer från Opel Astra. Det är uppenbarligen inte bara plattformen som Chevrolet Cruze och Opel Astra har gemensam. Vi hade tänkt jämföra bensinversionerna med 1,6-litersmotor, men Volvos snikversion säljer man så få av, att den inte ens gick att få tag på för ett test. Därför valde vi till slut de mest sålda varianterna, Cruze 1,6 och Volvo S40, 1,6 Drive. Det blir visserligen bensin mot diesel, men samtidigt de mest sålda versionerna. Prisskillnaden blir avsevärd. Chevrolet är överraskande lågt prissatt medan Volvo snarare är ganska dyr.

ROND 1: MOTOR/KÖREGENSKAPER
Chevrolet Cruze med 113 hästkrafter i en nästan 1 400 kg tung bil, innebär förstås att prestanda inte är i toppklass. Man får finna sig i att i kraftiga motlut plötsligt upptäcka att man måste växla ner för att hålla jämn fart. Motorn i Cruze är en av Opels maskiner, men med lite andra specifikationer och med något lägre effekt.

Dieselmotorn på 1,6 liter i Volvo har sitt ursprung i ett samarbete mellan Citroën/Peugeot och Ford. Med Volvos start- och stopsystem släpper motorn enligt körcykeln bara ut 104 gram CO2 mot Chevrolets 154 gram. Det är en nackdel med Chevrolet Cruze, som än så länge inte har någon miljöklassad version.

Volvos förbrukning är otroligt låg. På långkörning klarade S40 en verklig förbrukning på 4,5 l/100 km. Men Cruzes bensinmotor, som har det mesta gemensamt med Opels Ecotec 1,6, är ekonomisk. Cruze klarade samma körning på en verklig förbrukning av 7,6 l/100 km. I båda fallen stämde det exakt med färddatorerna.

Vi provade körsäkerheten på ett regnvått flygfält. Mätningar av asfaltens friktion visade att det inte var så stor skillnad i grepp så länge vattnet rann undan.
Med bara förare klarar båda bilarna 75 km/tim mellan konerna. Ingen av dem kanar obehagligt med bakvagnen utan smiter igenom tills de börjar understyra ut. Med fyra vuxna och 50 kg i baksätet behåller Volvo balansen aningen bättre än Cruze som ändå klarar testet väl. Nära gränsen för greppet kunde Chevrolet sladda lätt med bakvagnen.

RONDEN TILL VOLVO

ROND 2: UTRYMMEN / KOMFORT
Avståndet till ratt och pedaler i Cruze stämmer och ratten går att justera till ett lämpligt läge. Stolarna är inte säckiga utan har fasta och bekväma dynor. Men den slår inte Volvo S40 vars sits har bättre vinkel och därför stödjer benen bättre. Volvos mer avancerade bakvagn ger också bättre komfort på gropig väg.

Utrymmesmässigt märker man inte så mycket av att Cruze är elva cm längre. Troligen ligger en hel del i en längre front. Men bagageutrymmet är större enligt VDA-mätningarna.

Baksätena i båda bilarna har nästan på centimetern samma bredd. Och takhöjden är ungefär densamma. Personer på 1,90 m får takkänning om de försöker lägga huvudet mot nackstödet. Sikten framåt blir begränsad. I båda bilarna kan man enkelt fälla baksätet. Då får man en lastlängd på 163 cm i Cruze och 160 i S40. Skjuter man lasten ända mot stolen ökar längden till 180 resp 177 cm. Genom att också fälla sitsen i Volvo blir största möjliga lasthöjd 80 cm mot 77 i Cruze.

RONDEN TILL VOLVO

ROND 3: BARN I BILEN
Chevrolet Cruze kammade hem fem stjärnor i Euro NCAP. Volvo S40 är en äldre konstruktion som dock fick högt betyg (enligt den gamla testnormen) hos Euro NCAP.

Vi har barnstolsbedömt Cruze med en framåtvänd bältesstol samt en bakåtvänd barnstol, båda med isofix-fästen. Att göra fast den bakåtvända barnstolen på ett säkert sätt är inte alldeles enkelt eftersom det inte finns några naturliga eller anpassade fästpunkter för de så kallade underförankringsbanden. Vi gjorde öglor av banden runt främre passagerarstolens ”gångjärn”, vilket inte var helt enkelt eftersom framstolarna på baksidan har en tygkåpa mellan ryggstöd och sittdyna. Ändå lyckades vi till slut få den bakåtvända Britax-stolen att sitta acceptabelt.

Båda bilarna har främre krockkudde urkopplingsbar med nyckel. Eftersom vi inte kunnat testa Volvons barnsäkerhetsaspekt låter vi ronden vara oavgjord.

RONDEN OAVGJORD

ROND 4: PRIS / UTRUSTNING
Volvo är betydligt dyrare än Chevrolet Cruze, oavsett version. Det skiljer ungefär 40 000 kronor mellan minsta bensinversionerna. Billigaste dieselversionen av S40 är 48 000 kr dyrare än Cruze, trots att den senare då har en tvåliters diesel på 125 hk. Den är däremot inte klassad som miljöbil.

Chevrolet har högre reservdelspriser än Volvo. Volvo har mer avancerade och dyrare lösningar. Ingen av bilarna nådde angiven förbrukning enligt deklarationen. Vid hård körning inklusive mätningar av acceleration, bromsförmåga och undanmanöver hamnade Volvo på låga 6,6 l och Chevrolet på 10,6 l per 100 km.

Om vi utgår från ett bensin- och dieselpris på omkring 13 kronor, tar det tid att köra ifatt prisskillnaden, dels mellan Volvo och Chevrolet, dels också mellan Cruze med bensin- respektive dieselmotor.

RONDEN TILL CHEVROLET

SUMMERING
Volvo är i många avseenden lite bättre. Det sätter dessvärre också tydligt avtryck i prissättningen. Att Volvo S40 Drive är miljöklassad kan vara ett tungt argument. Och att rätta till Cruzes svaga rostskydd (enligt Vi Bilägares rostskyddsgranskning) kostar närmare 8 000 kronor. Men av dessa två ger Chevrolet Cruze utan tvekan ändå mest bil för pengarna.

DUELLEN TILL CHEVROLET

FAKTA CHEVROLET CRUZE 1,6 LS - VOLVO S40 1,6 Drive

Pris: 154 900 kr - 223 000 kr
Provbilens pris: 154 900 kr - 270 600 kr
Mått (l/b/h): 460/179/148 cm - 447/177/144 cm
Motortyp: 4-cyl bensin 113 hk -  4-cyl diesel, 109 hk
Förbrukning blandad körning: 8,6 (6,8*) l/100 km - 5,3 (3,9*) l/100 km
CO2-utsläpp: 150 g/km - 104 g/km
Bagage uppfällt/fällt baksäte: 450/– liter - 404/883 liter
Isofix-fästen baksäte: Ja - Ja
Passagerarkrockkudde avstängningsbar: Ja - Tillval
Sidokrockkuddar bak: Nej - Nej
Fyrhjulsdrift: Nej - Nej
Automatlåda: Nej - 16 900 kr
Navigationssystem: 11 900 kr - 19 900 kr

*Enligt tillverkaren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!