Opel Zafira är en perfekt familjebil med plats för sju. Den kan lätt varieras beroende på vad som ska lastas eller hur många man behöver plats för. Med alla sätena fällda bildas ett gigantiskt lastutrymme med helt plant golv. Sätena längst bak får ses som nödplatser då inte ens kortväxta sitter bra. Anledningen är att man sitter direkt på golvet och får knäna i ansiktet. Mittraden går att flytta och ger mycket benutrymme. Sätet i mitten går att fälla ihop till ett armstöd och med två i baksätet blir resan lyxigt rymlig.
Över 2,2 miljoner Opel Zafira har sålts under de tolv år som bilen funnits. Nu är tredje generationen här. I februari kommer fyra motorer till Sverige, en 1,4-liters bensin med 140 hästkrafter, två 2,0-liters dieselar, 130 och 165 hästkrafter, och en 1,6-liters gasmotor. Under testkörningen finns enbart den större dieselmotorn, men den mindre, med 119 gram koldioxidutsläpp per kilometer, kvalar in som miljöbil och blir säkert attraktiv. Den stora dieselmotorn är en fröjd att köra. Enkel och mjuk. Motorns starkaste egenskap är att den är harmonisk och jämn rakt igenom på alla växlar och oavsett varvtal. Den gör inget väsen av sig alls utan tar mig från plats A till plats B på enklast möjligast vis. Växellådan, gas och koppling är, som vi i Sverige säger, lagom. Varken för hård eller för mjuk.
Bilen är riktigt stark - 165 hästkrafter är mer än man behöver. Ute på motorvägen går det undan men det känns inte. Dessutom är det tyst inne i kupén, varken hjul eller vindbrus hörs. Som förare sitter jag bra. Det kan se ut som många knappar men de är enkelt grupperade och sitter högt för bästa åtkomst. Designen är som övriga bilen, helt ny, och fronten är den som utmärker sig mest med de sammanhängande bumerangliknande lyktorna och den glada grillen. Baklyktorna är ett par lysande kommatecken.
Opel Zafira Tourer känns modern och erbjuder olika säkerhetssystem med bland annat adaptiv farthållare, dödavinkelnvarnare och nödbromsassistans. Bilen går också att få med chassisystemet Flexride där föraren väljer mellan tour- och sportläge. Chassit tajtar till sig i sportläget för att ge mer känsla vid aktiv körning. Ute på motorvägen passar tourläget perfekt och gör resan bekväm.
TEST: Opel Zafira Tourer
ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters diesel
Växlar: Manuell, 6
Tjänstevikt: 1 733 kg
Maxlast: 677 kg
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
EKONOMI Betyg: 3
Pris från: Ej fastställt men cirka 265 000 kr
Skatt: Ej fastställt
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 3
Bränsleförbrukning: 0,52 l/mil
CO2-utsläpp: 137 g/km
KOMFORT Betyg: 4
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 710-1 860 l
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Kuggstång, elektromekanisk
PRESTANDA Betyg: 4
Topfart: 208 km/t
Effekt: 165 hk vid 4 000 varv/min
Vridmoment: 350 Nm vid 2 500 varv/min
Acceleration: 0-100 km/t på 9,8 s
HELHETSBETYG: 4
PLUS
Harmonisk motor som är lättkörd och trevlig.
MINUS
Hårda baksäten. Den tredje raden är bara nödsäten för kortare turer.
TRE VASSA KONKURRENTER
Volkswagen Touran TDI 170 GT
293 000 kr. 170 hk. CO2-utsläpp: 151 g/km.
Rejäl tysk familjebil med slätstruken fyrkantig design.
Ford Grand C-Max 2,0 TDCI
240 500 kr. 163 hk. CO2-utsläpp: 154 g/km.
Kompetent bil med fin motor och chassi för bästa långfärd.
Renault Grand Scenic 2,0 dCi FAP
266 900 kr. 150 hk. CO2-utsläpp: 184 g/km.
Kompakt men ändå plats för sju där stolarna lyfts ur vid ommöblering.