Dieseln har lÀmnat sitt smutsiga förflutna
Den forna miljöbovstÀmpeln Àr borta och allt fler köper nu dieseldrivna bilar med miljön som ett av argumenten. Och brÀnslet sjÀlvt tar steg för steg mot att bli ett helt förnybart sÄdant.
Ăven utan iblandad rapsolja slĂ€pper dieselbilen ut mindre mĂ€ngder koldioxid Ă€n bensinditon och med partikelfilter Ă€r partikelutslĂ€ppen lika lĂ„ga. Men fortfarande har den vanligaste dieseln i Sverige, den av miljöklass 1, fortfarande tvĂ„ stora nackdelar: dels Ă€r utslĂ€ppen av kvĂ€veoxider och hĂ€lsofarliga gifter fortfarande relativt höga, dels Ă€r brĂ€nslet i alla dess nuvarande former ett fossilt sĂ„dant.
Det Àr hÀr den syntetiska dieseln kommer in i bilden. Metoden att utvinna syntetisk diesel utvecklades i Tyskland under tiden för andra vÀrldskriget och mÄnga av dagens trafik- och brÀnsleexperter tror att utvecklingen av syntetisk diesel Àr en viktig pusselbit för att komma bort frÄn oljeberoendet.
- Den Àr lovande pÄ sikt eftersom den i framtiden kan framstÀllas helt ur biomassa. Den syntetiska diesel som nu finns pÄ marknaden Àr visserligen framstÀlld av fossil naturgas men den Àr i alla fall inte sÀmre Àn vanlig diesel. Ytterligare en fördel Àr att den gÄr att anvÀnda i dagens dieselbilar utan modifiering av motorn, sÀger Olle HÄrdell, sakkunnig om fordon och brÀnslen pÄ VÀgverket
Men dÄ ska det förstÄs vara rÀtt sort. Syntetisk diesel kan framstÀllas ur naturgas (dÄ kallad GTL), kol (CTL) och biomassa (BTL).
- Syntetisk diesel frÄn kol Àr direkt förödande för miljön och det Àr oroande om den typen vinner mark, sÀger Olle HÄrdell.
I vÀrlden finns ett flera anlÀggningar för kommersiell framstÀllning av GTL och nÄgra för CTL men framstÀllningen av BTL Àr fortfarande pÄ försöksstadiet eftersom det inte funnits nÄgot effektivt sÀtt att förgasa biomassan. I Sverige finns tvÄ leverantörer av GTL och bÄda siktar pÄ att med tiden erbjuda Àven BTL. En av dessa Àr FramtidsbrÀnslen vars vd Bengt Aldén tror stenhÄrt pÄ GTL som han menar visserligen Àr fossil i dagslÀget men ÀndÄ renare Àn vanlig diesel med lÀgre utslÀpp av miljöfarliga och hÀlsoskadliga Àmnen. Och framför allt Àr den ett steg nÀrmare hundraprocentig biodiesel.
- VÀgen till BTL gÄr över GTL. Utvecklingen pÄgÄr för fullt och jag tror inte det dröjer mer Àn nÄgra Är innan BTL Àr kommersiellt gÄngbart, sÀger han.
Och utvecklingen har miljövÀnnerna med sig. Magnus Nilsson Àr trafikexpert pÄ Svenska naturskyddsföreningen och han ser optimistisk pÄ ett framtida syntetiskt biodiesel baserat pÄ förnybara rÄvaror.
- Det Àr klokt att inrikta sig pÄ ett brÀnsle som inte krÀver nÄgra förÀndringar i de motorer som finns. DÄ kan man fÄ bÄde producenter och konsumenter med sig, sÀger han.
Idel fördelar alltsÄ och allt Àr frid och fröjd. Eller? Nja, svarar Magnus Nilsson. Cash Àr trots allt king och Àn sÄ lÀnge Àr alla former av biodrivmedel dyra att tillverka och dÀrmed dyrt att köpa och det hÀmmar en övergÄng frÄn fossila brÀnslen.
- Sedan mÄste vi alltid tÀnka pÄ att naturen begrÀnsar hur mycket drivmedel vi kan fÄ fram och jag tror att en hÄrdare kamp om naturresurserna Àr oundviklig, det kommer bli kamp om varenda pinne. För att lÀmna fossila brÀnslen mÄste vi dels införa biobrÀnslen men ocksÄ fÄ en brÀnslesnÄlare fordonspark, Àndra vÄra körvanor och utveckla en mer transportsnÄl samhÀllsstruktur, sÀger han.
Och tillÀgger att den enskilde konsumenten i nulÀget gör bÀst för miljön och mest för att underlÀtta för en fossilbrÀnslefri framtid genom att vÀlja en sÄ brÀnslesnÄl bil som möjligt och inte köra bil mer Àn vad som Àr absolut nödvÀndigt.
Diesel finns i flera bokstavskombinationer:
RME: "Rapsmetylester". Diesel som framstÀlls ur rapsolja. KrÀver mindre modifiering av motorn och fungerar inte utan iblandning i kallt vÀder. Finns pÄ marknaden
men har begrÀnsad potential delvis i och med tillgÄngen pÄ raps.
DME: "Dimytileter". Gasformigt drivmedel för dieselmotorer som kan framstÀllas ur naturgas och biomassa. KrÀver nytt distributionssystem finns inte
pÄ marknaden.
FT: Ăvergripande namn pĂ„ syntetisk diesel. StĂ„r för Fischer-Tropsch-diesel efter den metod som anvĂ€nds för att framstĂ€lla syntetisk diesel ur syntetisk gas.
GTL: "Gas To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur naturgas.
CTL: "Coal To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur kol.
BTL: "Biomass To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur biomassa.
RME: "Rapsmetylester". Diesel som framstÀlls ur rapsolja. KrÀver mindre modifiering av motorn och fungerar inte utan iblandning i kallt vÀder. Finns pÄ marknaden
men har begrÀnsad potential delvis i och med tillgÄngen pÄ raps.
DME: "Dimytileter". Gasformigt drivmedel för dieselmotorer som kan framstÀllas ur naturgas och biomassa. KrÀver nytt distributionssystem finns inte
pÄ marknaden.
FT: Ăvergripande namn pĂ„ syntetisk diesel. StĂ„r för Fischer-Tropsch-diesel efter den metod som anvĂ€nds för att framstĂ€lla syntetisk diesel ur syntetisk gas.
GTL: "Gas To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur naturgas.
CTL: "Coal To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur kol.
BTL: "Biomass To Liquids" dÀr dieseln framstÀlls ur biomassa.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!