Så kom då snön till slut. Kombinationen bakhjulsdriven bil, 3,6-liters V6-motor och 286 hästkrafter gör vinterresan spännande. Moddiga vägar och odubbat kryddar lite extra och här gäller det att vara lättfotad.
Motorn är ny, likaså den åttastegade automatlådan. Väl ute på motorvägen fixar Thema hastigheten imponerande snabbt och växlarna glider i mjukt. Motorljudet från V6 är mullrande härligt, om än inte helt politiskt korrekt med ett koldioxidutsläpp på 227 gram per kilometer.
Styrningen är lätt, men inte slapp, och går bra ihop med en lyxig bil som ska glida fram snarare än köras sportigt hårt. Och glida är verkligen Themas starka gren. Det är tyst från både motor och väg. Lätta gaspådrag och omkörningarna märks knappt. Likaså stötdämpningen är glidarvänlig, inte för hård men absolut inte för mjuk.
Det här är ingen bil man kör rally med, men den har helt klart potential för snabba kurvor och guppiga vägar.
Lancia Thema bjuder på lyxig känsla och är välutrustad vilket ger mycket bil för pengarna. Det enda som går att välja till är metalliclack och panoramaglastak. Annars har den redan allt: klimatanläggning, stolar, ratt och baklucka som är elmanövererade, adaptiv farthållare, kollisionsvarningssystem, döda-vinkelvarnare, adaptiva bi-xenonstrålkastare med helljussassistans, läderklädsel och instrumentpanel med inslag av finaste trä, 20-tums aluminiumfälgar och lite till.
Extra plus får den gigantiska displayen på 8,4 tum som dessutom är enkel att hantera. Flera av Themas konkurrenter har en förkärlek för många och små knappar i sin instrumentering. Themas få knappar ger i stället en stilren design.
Thema är bilen för dig som vill åka stort, lyxigt och sticka ut. För Thema syns. Den utvändiga designen antingen gillar man eller inte, men den går i alla fall ingen obemärkt förbi. Just italienska bilar luktar inte succé i Sverige just nu, men behöver du en direktörsbil med touch av Italien, är Thema definitivt värd en provrunda.
Lancia Thema
ALLMÄNT
Motor: 3,6-liters V6 bensin
Växlar: 8-stegs automatlåda
Tjänstevikt: 1 897 kg
Maxlast: 462 kg
Max släpvagnsvikt: 1 725 kg
EKONOMI Betyg: 3
Pris: 439 500 kr
Skatt: 2 500 kr
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 8 års rostskyddsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 2 års vägassistans
SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: Sju, inklusive knäkrockkudde på förarplats
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 2
Bränsleförbrukning: 0,97 l/mil
CO2-utsläpp: 227 g/km
KOMFORT Betyg: 4
Ställbar ratt: Höjd/längd, båda el
Bagageutrymme: 462 l
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektrisk servostyrning
PRESTANDA Betyg: 4
Toppfart: 240 km/t
Effekt: 286 hk vid 6 350 v/min
Vridmoment: 340 Nm vid 4 650 v/min
Acceleration: 0-100 km/t på 7,7 s
HELHETSBETYG: 3