Ăven om de svenska bilköparna aldrig riktig accepterade generation II av Renault MĂ©gane, som lĂ„nade sina former frĂ„n den avantgardistiska lyxmodellen Avantime, blev modellen faktiskt vald till Ă rets bil 2003. Fast det imponerade nog bara pĂ„ hemmapubliken. Och för sex Ă„r senare gjorde designavdelningen helt om. MĂ©gane III Ă„tergick till mer diskreta linjer.
1,5-litersdieseln har hÀngt med sedan dess men har i Är fÄtt mer effekt, 110 hÀstkrafter, och samtidigt blivit energisnÄlare. VÄr provbil drar bara 0,44 liter milen och slÀpper ut blygsamma 114 gram koldioxid per kilometer. Och den jobbar diskret. Förutom fem Ärs skattebefrielse fÄr köparen ocksÄ en miljöbilsrabatt pÄ 20 000 kronor. En rabatt som staten hÀrom Äret avskaffade men som svenska Renault nu i stÀllet bjuder pÄ.
Bilen jag kör Ă€r utrustad med en vĂ€xellĂ„da med dubbelkoppling som vĂ€xlar smartare Ă€n vad en normal bilförare klarar av pĂ„ egen hand. Den Ă€r sexstegad och kan vĂ€xlas bĂ„de manuellt och automatiskt. Renault har valt att kalla sin lĂ„da för EDC medan exempelvis VW anvĂ€nder förkortningen DSG, men de fungerar likadant. VĂ€xellĂ„dan har inte bara tvĂ„ kopplingar utan ocksĂ„ tvĂ„ utgĂ„ende axlar, dĂ€r ettan, trean och femmans vĂ€xlar driver ena axeln och övriga vĂ€xlar den andra axeln. Det möjliggör snabbare vĂ€xelbyten Ă€n i en vanlig manuell lĂ„da och ger inga momentförluster som i en konventionell automatlĂ„da. Ăven om den hĂ€r tekniken Ă€r tĂ€mligen ny i standardbilar sĂ„ utvecklades den redan pĂ„ 1980-talet för Porsches tĂ€vlingsbilar.
Om nya Mégane nu utseendemÀssigt har blivit trÄkigare Àn föregÄngaren har den dock blivit kaxigare pÄ vÀgen, frÀmst tack vare en betydligt mer stringent styrning och ett spÀnstigare chassi.
En fördel med den mer runda formen Àr att bagageutrymmet blivit större och dessutom mer lÀttlastat, men om det Àr utrymme man vill Ät Àr kombiversionen förstÄs det bÀsta valet.
I motorutbudet finns i dag en 1,6-liters bensinmotor pÄ 100 hÀstar och en 1,4-liters bensinturbo pÄ 131 hÀstar, en flexifuelmaskin (E85) pÄ 110 hÀstar plus tvÄ miljöbilsklassade 1,5-litersdieslar pÄ 90 respektive 110 hÀstkrafter. Och slutligen en 1,9-liters diesel pÄ 135 hÀstkrafter.
FAKTA Renault Mégane 1,5 dCi
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poÀng
ALLMĂNT 8 av 10 poĂ€ng
TjÀnstevikt (kg): 1 290
Max slÀpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 300/1 290
Drivning: Fram
VĂ€xlar: EDC 6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 461/Diesel
Maxlast (kg): 509
PRESTANDA 6 av 8
Effekt (hk): 110
Vridmoment (Nm/varv): 240/1 750
0-100 km/t pÄ (sek): 10,5
VĂ€ndcirkel (m): 11,0
KOMFORT 7 av 10 poÀng
FÀllbart ryggstöd bak: 60/40
StÀllbar ratt: Höjd/lÀngd
Bagageutrymme (lÄdliter): 372-1 129
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektrisk
SĂKERHET 8 av 10 poĂ€ng
3-punktsbÀlte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
FĂ€sten barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej
MILJà 4 av 4 poÀng
CO2 (gr/km): 114
BrÀnsleförbrukning (l/100 km): 4,4
EKONOMI 7 av 8
Pris pÄ gatan (kr): 183 900 (efter miljöbilsrabatt)
Skatt (kr): 1 795
Serviceintervall (mil/Är): 3 000/2
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 5/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 1 194
StrÄlkastare (kr, komplett): 2 705
PLUS
BrÀnslesnÄl motor. SuverÀn vÀxellÄda och attraktivt pris.
MINUS
Lite trÄng i baksÀtet. OsÀkert andrahandsvÀrde.
Tre av de vassaste konkurrenterna
VW Golf 1,6 TDI Blue Motion
213 400 kronor. 105 hÀstkrafter.
Miljöbil. Dyrast men ocksÄ mest vÀrdebestÀndig i sÀllskapet.
Peugeot 308 1,6 HDi
185 990 kronor. 110 hÀstkrafter.
Miljöbil. Fransk charmör. Ger bÀsta Äkkomforten.
Kia Cee'd 1,6 CRDi
174 900 kronor. 115 hÀstkrafter.
Miljöbil. Klassens bÀstsÀljare. Mest motoreffekt och bÀsta pris.