Dubben ett nödvÀndigt ont

KRÖNIKA. Just nu bedriver Uppsala kommun en kampanj mot anvĂ€ndningen av dubbdĂ€ck. En vĂ€llovlig kampanj - som alltid nĂ€r myndigheter driver kampanjer - vars syfte Ă€r att minska de hĂ€lsovĂ„dliga partiklarna i luften.

Foto: Fotograf saknas!

Motor2006-11-22 00:01
Av informationsmaterialet framgÄr att 1 800 mÀnniskor dör i Sverige varje Är pÄ grund av partiklar "frÄn vÄra vÀgar". I Uppsala dör 60 personer per Är, tre gÄnger fler Àn de som dör i trafikolyckor.
UnderförstĂ„tt: problemet med att folk kör av vĂ€gen eller över varandra pĂ„ grund av halka Ă€r litet jĂ€mfört med hur mĂ„nga som dör av de dĂ€ck som Ă€r till för att rĂ€dda liv. Även om ingen anvĂ€nde dubbdĂ€ck skulle de ökade dödstalen pĂ„ grund av halkolyckor inte fördĂ€rva det positiva överskottet i dödssaldot.
"Det bÀsta vore naturligtvis om alla valde odubbade vinterdÀck", stÄr det i kommunens folder. Ett undantag anges: "Bor du utanför stan och kör pÄ isiga och hala vÀgar, bör du anvÀnda dubbdÀck." "Kör du i stadstrafik, fungerar dubbfria vinterdÀck bra. Speciellt i kombination med antisladdsystem, ESP."

Ett spÀnnande resonemang som alltsÄ förutsÀtter att 1) dubbdÀck endast gör nytta vid ishalka, 2) att ishalka endast drabbar dem som bor utanför stan.
I mina öron lÄter det som en vÄghalsig rekommendation frÄn Uppsala kommun. Jag kan intyga att antisladdsystem (ESP) Àr en av de mest betydelsefulla tekniska landvinningarna inom bilteknik pÄ senare Är. Men det antisladdsystem Àr Ànnu inte uppfunnet som klarar sig utan friktion mellan dÀck och underlag. Och vem anvÀnder sin bil enbart i stadstrafik eller enbart pÄ landsbygden?
Alla vet att ishalka kan uppstÄ i vilken trafikmiljö som helst och att nÀr den kommer sker det med blixtens hastighet och att den Àr svÄr att upptÀcka. I sÄdana lÀgen gÀller dubbdÀck, vilket talar för att sÄdana sannolikt gör större nytta pÄ skÄnsk svarthalka Àn pÄ gnistrande vintervÀgar i Norrland.
Dessutom Àr en viss andel dubbdÀck i trafiken en förutsÀttning för att de dubbfria friktionsdÀcken ska fungera. Om alla anvÀnde friktionsdÀck - som Uppsala kommun föresprÄkar - skulle snön poleras sÄ att det blev Ànnu halare och slutligen till is. Som alltsÄ i sin tur förutsÀtter dubbar för sÀker framfart.
Jag önskar att dubbdÀck inte behövdes. Jag önskar Ätminstone att dubbdÀck inte hade avigsidan att riva sönder asfalten. Jag önskar att vÀgbelÀggningarna var av sÄdant slag att de inte lika enkelt lÀt sig pÄverkas av dubbdÀcken och att dammet var av mindre hÀlsovÄdlig sort.
I rapport 543 med titeln Effekter av vinterdÀck frÄn VÀg- och transportforskningsinstitutet stÄr följande: "Slutligen kan konstateras att det finns en mÄlkonflikt mellan nollvisionens intensioner och att spara levnadsÄr och samhÀllsekonomiska kostnader genom att minska effekterna pÄ hÀlsa genom sÀnkt andel dubbdÀcksanvÀndning."
LÄngt ifrÄn nÄgon enkel avvÀgning alltsÄ. Betydligt mer komplicerad Àn vad Uppsala kommuns kampanj gör gÀllande.

Eric Lund
Chefredaktör för tidningen Automobil
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om