Dubbfri framtid för vinterdäcken

Dubbdäcken är fortfarande vanligast. Men trenden ser ut att gå mot fler dubbfria däck på vintervägarna.

Bo Högström väntar på att däckfirman byter däcken på hans bil.

Bo Högström väntar på att däckfirman byter däcken på hans bil.

Foto: Hans E Ericson

Motor2011-10-29 12:05

Det är mycket man bör tänka på i valet av vinterdäck. Och det viktigaste valet handlar om huruvida man ska ha dubbar på däcket eller inte. En intensiv debatt har pågått i kölvattnet av dubbdäcksförbud på vissa gator. Dubbdäcken sågas för sin miljöpåverkan. Men andra debattörer menar att däcken är mer trafiksäkra än de dubbfria. I Uppsala är just nu två gator belagda med dubbdäcksförbud, Kungsgatan och Vaksalagatan. Bo Högström, som UNT träffar på A-däck i Uppsala, är en av de bilister som väljer att köra utan dubbar på vintern.
– Jag har dubbfria däck eftersom jag kör mest i stan. Jag upplever att det nästan bara är barmark på vintern vilket minskar behovet av dubbdäck. Skulle det bli för halt så avstår jag från att köra eller väljer färdtjänsten, säger han.
En av de som är kritisk till nödvändigheten av dubbdäck är Gunnar Omstedt, luftmiljöforskare på SMHI.
– Det är helt klart att dubbdäcken ger en försämrad luftkvalitet. Och som jag ser det har inga människor i mellan- och Sydsverige något behov av dubbarna. Speciellt inte som att de dubbfria däcken har utvecklats och fått bättre fäste på vägarna, säger han.

Dubbdäcken är fortfarande populärast men utvecklingen pekar mot att de dubbfria däcken tar över allt mer. Möjligen som en följd av miljödebatten och de dubbdäcksförbud som vissa gator har fått.
– Utvecklingen visar att försäljningen av dubbdäck minskar och jag tror trenden fortsätter. Det uppkommer fler förbud mot dubbdäck på specifika gator vilket gör att fler väljer dubbfritt för att säkerställa att de kommer få köra överallt. Sedan är ju de dubbfria däcken även tystare och mer miljövänliga, säger Mattias Hjort som forskar kring däckegenskaper på Statens väg- och transportinstitut.
Enligt Mattias Hjort så finns dock en klar brist hos de dubbfria däcken och det handlar om säkerheten på vägarna.
– Man ska vara medveten om att på hal is så ger dubbdäcken bäst grepp. Enbart gummi har svårt att gripa tag i vägbanan på samma sätt som dubbarna. Det krävs bara en enda oturlig isfläck för att man ska råka ut för det värsta, säger han

När det gäller däck så säger Mattias Hjort att dess egenskaper ofta påverkar varandra. Ett däck med lågt rullmotstånd har till exempel ofta sämre grepp på våt vägbana – och tvärtom. Att konstruera ett däck som är bra på flera olika underlag är ett problem när det gäller dubbfria däck.
– Ett tänkbart scenario är att man lyckas göra greppet på hal is bättre hos de dubbfria däcken men att körningen på våt och torr asfalt då försämras, säger han.

Att det fortfarande är flest som kör med dubbade vinterdäck är klart. Det märks också av hos däckfirmorna. Fredrik Blomkvist som jobbar på DäckCity i Uppsala berättar om hur det är hos dem.
– Det är de dubbade däcken som går åt mest, det är vad de flesta vill ha. Råden vi ger beror på bilen och var kunden kör, men vi säger ändå att dubbat är det säkraste.
Bo Högströms däck håller precis på att bli bytta när vi träffar på honom. Han framhåller ett annat skäl till att fler i framtiden kanske väljer dubbfria däck.
– Det är skönt att slippa kaoset under rusningstiden. Har man dubbfria däck så behöver man inte förhålla sig till den strikta perioden när man får använda sina dubbdäck. Då kan man byta tidigare eller senare på året, säger han.

Dubbfri. Bo Högström är en Uppsalabo som kör dubbfritt och väntar på att däckfirman byter däcken på hans bil. Foto: Hans E Ericson

FAKTA VINTERDÄCK

Dubbdäck
Fördelar:
* Bra grepp på hal is.
* Är allround – bra körning på olika underlag.

Nackdelar:
*Sämre för miljön – påverkar luftkvaliteten.
* Förbjudna på vissa gator.
* Får bara användas under viss period (1 okt - 15 apr).

Dubbfria däck
Fördelar:
* Bättre för miljön
* Tystare
* Bättre rullning – sparar bränsle

Nackdelar:
* Sämre grepp på hal is.
* Kan ge sämre stabilitet på våt och torr asfalt.

Regler gällande vinterdäcken

Mellan 1 dec och 31 mars måste vinterdäck användas om det är vinterväglag.

Dubbdäcken får användas 1 oktober – 15 april.

De dubbfria däcken får användas året om.

Källa: www.polisen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!