Duellen - vilken Àr familjefavoriten?

TvÄ kombibilar som lockar med sportiga egenskaper - men har flÀrdfullheten gÄtt ut över den praktiska nyttan? Vi BilÀgare lÄter Mazda6 och Audi A4 göra upp i en duell dÀr familjeegenskaperna vÀger tyngst.

Foto: Eric Lund

Motor2010-01-28 09:04

Audi A4 och Mazda6 Àr bilar med lÄnga rottrÄdar i bilhistorien. De började sina liv som Audi 80 (debut 1972) och Mazda 626 (debut 1979) och har under lÄnga perioder varit mycket populÀra bland svenska bilköpare.
Men medan Audi har lyckats med förvandlingsnumret - frÄn timid folkskollÀrarbil till drömÄk för en lagom burgen medelklass - kan Mazda bara drömma om de försÀljningssiffror som 626 uppnÄdde i slutet av 1980-talet. Kanske kan nya Mazda6 med pÄtagligt svÀngiga karosslinjer rÄda bot?

Rond 1:
Motor/Köregenskaper

I duellens ena ringhörna finner vi A4 Avant med ny turbobensinmotor pÄ 211 hk som ska klara sig med 6,8 l/100 km, nÀstan dieselnivÄ. FrÀmst imponerar kraften pÄ lÄga varvtal och den mjuka, nÀstan "sexcylindriga" gÄngkulturen. Allt i Audis drivlina fungerar tillfyllest, inklusive den lÀttmanövrerade vÀxellÄdan. (Provbilens fyrhjulsdrift har inte vÀgts in i bedömningen.)

I den andra ringhörnan Mazda6 med ny turbomotor pÄ 185 hk - men dieseldriven. Förbrukning vid blandad körning 5,7 l/100 km, klart godkÀnt för en bil i V70-storlek. Motorn Àr mycket vÀlisolerad, knappt nÄgot "dieseldurr" nÄr kupéutrymmet.
Prov-Audin har S-linepaket vilket bland annat innefatttar sportchassi. A4 har trygga köregenskaper med viss skÀrpa, de inbjuder till gladlynt körning pÄ smÄvÀgar. Mazda dÀremot kÀnns som om den "gÄr pÄ tÄ" och styrningen har en mÀrkligt artificiell kÀnsla.
Ronden gÄr Audi

Rond 2:
Utrymmen/Komfort

BÄde Audi A4 och Mazda6 Àr pÄ vÀg att vÀxa ur den traditionella mellanklassen. Rymligast Àr tveklöst Mazda, bÄde för passagarare och bagage. BaksÀteskomforten Àr hygglig i bÄda, Àven om de inte Àr nÄgra limousiner. BÄda bilarna skulle kunna vara dugliga bagageslukare om bakpartierna gjorts "Volvo-vinklade", i synnerhet Audin har en lÄgt skuren takprofil.
Sportchassin brukar gÄ hÄrt Ät bekvÀmligheten i Audis bilar, men den nya S-linefjÀdringen Àr inte alls lika styvnackad och 18-tumshjulen harmonierar med resten.
Mazda6 har bekvĂ€m fjĂ€dring, men lider av att 18-tumshjulen (standard pĂ„ 185-hĂ€starsmodellen) inte Ă€r i samklang med chassit - det Ă€r smĂ„studsigt och bullrigt alldeles i onödan. Överlag Ă€r Mazda6 kĂ€nslig för underlaget, pĂ„ svenska vĂ€gar Ă€r den ofta pĂ„tagligt bullrigare Ă€n Audi A4.
Audis sportstolar Àr mycket sköna, medan Mazdas Àr av betydligt enklare konfiguration som snabbare tröttar. En Audi-erfaren provförare vittnar dock om att det tyska mÀrkets standardstolar sÀllan Àr av bÀttre utförande sÄ vi lÄter oss inte blÀndas helt av grannlÄten i S-line. Trots allt vÀger utrymmena över till Mazdas fördel.
Ronden till Mazda

Rond 3:
Barn i bilen

Höga fönsterlinjer Àr ett faktum som lÀgger sordin pÄ ÄkglÀdjen i mÄnga moderna bilar, men
Mazda6 Àr aningen bÀttre Àn Audi A4. Audin kÀnns instÀngd, men intrycket skulle lÀtta med ljus interiörfÀrg.
Isofix-fÀsten finns i bÄda bilarna, i Audin Àven fram, och krockkudden kan stÀngas av med nyckel. Ingen har öglor för att spÀnna barnstolens underförankringsband mot golvet, men Audi erbjuder eftermontering (140 kronor). I bÄda bilarna Àr det möjligt att dra banden runt framstolarnas "gÄngjÀrn" (mellan dyna och ryggstöd) och fÄ dem att sitta stadigt. Det nÄgot bÀttre baksÀtesutrymmet i Mazda6 gör den enklare att montera bÄde barnstolar och barn i, Àven om Audis lÀttillgÀngliga isofix-fÀsten förtjÀnar beröm.
Sidokrockkuddar kan vara en livsfara för ett barn som somnat lutat mot dörren. Mazda erbjuder inte sidokuddar bak och till A4 kostar de extra - bra!
Ronden oavgjord

Rond 4:
Pris/Utrustning

Audi Àr 20 000 kronor dyrare Àn Mazda med snarlik grundutrustning. Men medan Mazda bara har nÄgra fÄ tillval Àr nÀstan bara himlen tak i Audis utrustningslista - och ytterst fÄ A4 lÀr sÀljas i grundutförande. VÄr provbil har extragrejer för 126 500 kronor utan att pÄ nÄgot sÀtt vara fullmatad?
Mazdas lÀgre ingÄngspris och förnuftiga grundutrustning kan inte snackas bort.
Ronedn till Mazda

Summering
Kvalitetsintrycket mÄ vara tvÄ-tre snÀpp högre i Audi, men det faktum att Mazda Àr bÄde rymligare och billigare gör att segern gÄr till Japan. (NÀrmast jÀmförbara diesel-Audi har 170 hk och kostar 299 600 kr.)
Mazda vinner duellen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om