Dyr och trång körglädje

I sin storleksklass har BMW 1-serien oslagbara köregenskaper. Men den är dyr, har trångt baksäte och ett nätt bagageutrymme. UNT har provkört en bil av 2006 års modell.

Foto: Tomas Hägg

Motor2010-07-17 11:57

BMW 1-serien är en minikombi i Golfklassen med ambitioner. Som enda bakhjulsdrivna bilen i klassen är den unik, som lastfordon lik många andra, men bakom ratten, på vägen, rakt eller kurvigt, har den inget motstånd.

När BMW lanserade 1-serien 2004 fick Golf, Corolla, Megane med flera framhjulsdrivna en ordentlig utmanare. Var man vill ha drivningen är en smaksak, men sedan antisladdsystemen slog igenom, behöver man inte avstå bakhjulsdrift för att undvika att bakvagnen sticker iväg, det aktiva systemet löser eventuella problem.

Testbilen är en 116i från 2006, körd moderata 4 800 mil och är, förutom sprickan i vindrutan, färdig för leverans. Timmarna på de bohuslänska vägarna är en njutning, bra ljudisolerad och i framsätet känns det som jag sitter i en större bil. Den har modellens minsta motor, bensinaren på 115 hästar, som är relativt spänstig och bör passa de flesta. Med den sexväxlade manuella lådan och varsamt gasande går det att köra hyfsat snålt, under 0,6 per mil enligt BMW. Med 1-seriens senare dieslar kommer man dock ner väsentligt mycket mer i bränsleförbrukning. Säteskvaliteten håller hög klass, stolen har bra inställningsmöjligheter och för den som vill sitta riktigt lågt är det bara att sjunka ner. Stilren inredning med få reglage och enkel instrumentering. En basversion, säger handlaren, men med Advantage-paketet får jag bekvämligheter så det räcker.

Jag drar på i några kurvor, kränger lite med bilen och känner hur den exakta styrningen reagerar. Säker, följsam väghållning av god BMW-kvalitet. Bra sikt framåt, sämre bakåt genom den lilla bakrutan. Jag parkerar och sätter mig i baksätet. Mina 180 centimeter är definitivt några för många för acceptabelt benutrymme och en avslappnad baksätesresa. Bagaget? Nja, jag föreslår få passagerare och nedfälld baksätesrygg (helt eller delvis) om du behöver lasta mycket.

Testbilen går loss på 149 000 kronor, 1-serien är dyrast i klassen. Spekulanten får väldigt mycket körglad bil, det ska sägas. Man får också en bil som klarat sig klart bättre än medelbilen hos Bilprovningen. Årsmodellerna 04 och 05 har visserligen en del problem med bromsarna och vissa bilar har haft elektronikkrångel, men har ett gott rostskydd och verkar i det stora hela bjuda ett relativt problemfritt ägande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!