Den stora hojen med sitt karaktäristiskt dova dunkande förknippas med frihet. Maskinen har varit med sedan motorålderns gryning och blivit en symbol för oberoende. Genom filmer och hårdhudade mc-gäng har den också fått en aura av farlighet.
Och det är just det som kittlar många. Att klä sig i svart läder och på en Harley-Davidson få ta del av en vild livsstil. Eller åtminstone få känna så. Märket är numera det fjärde bäst säljande i Sverige och körs av både kändisar och höga chefer. En H-D är dyr att köpa och har blivit en statussymbol.
Att det skulle bli så här kunde förstås inte ett par grabbar i amerikanska Milwaukee ana. Strax före sekelskiftet 1900 satt William S Harley och Arthur Davidson och funderade på att bygga en motorvelociped. De lyckades inget vidare men fick hjälp av Arthurs bröder William och Walter och utvecklade i början av 1903 en egen motor. Harley-Davidson Motor Company hade sett dagens ljus.
Efterfrågan ökade i takt med framgångarna på tävlingsbanorna och snart började poliskåren använda den nya motorcykeln. Men det som lade grunden till företagets starka ställning i modern tid var faktiskt andra världskriget.
– Den amerikanska armén begärde anbud och H-D drog det längsta strået, berättar Richard Nordén, marknadschef på Harley-Davidson Sweden AB.
– Man tillverkade 88 000 militärutrustade hojar med förlust men vann på att staten investerat massor av pengar i ny fabriksutrustning. Så när kriget var slut kunde H-D omedelbart möta efterfrågan.
Ett annat lyckokast var när företaget började sälja andra saker än motorcyklar. Som kläder, prylar och inte minst tillbehör till de olika modellerna.
Men snart skulle problemen hopa sig. Snabba hojar från England och Japan slog sig in på marknaden samtidigt som Harley-Davidson byggde maskiner av dålig kvalitet. Företaget såldes men gick sämre och sämre.
Till sist köpte en grupp höga chefer på fabriken tillbaka märket. Ett långsiktigt förändringsarbete tog form och en ny motor, V2 Evolution, presenterades 1984. Den var tät, tyst och problemfri. En succé! Nu försvann snacket om Harley som en dålig maskin. Sedan dess har det gått utmärkt för H-D som dessutom blivit en förebild för andra företag världen över.
För det var inte bara en motorcykel som grabbarna från Milwaukee skapade i polarens träskjul. Utan en ikon. Grunden för en hel livsstil.
Harleyhistorik
1900: Två 20-åringar från Milwaukee försöker tillverka en motor efter fransk förlaga.
1901: Med hjälp av norrmannen Ole Evinrude lyckas duon bygga en motor. En encylindrig, orkeslös och läckande sådan på 175 kubik.
1903: Killarna har fått hjälp av Arthurs bröder Walter och William och utvecklar motorn som får namnet Harley-Davidson.
1906: En fabrik byggs och genom att många exemplar lackeras gråa kallas hojen för The Silent Grey Fellow.
1909: Företaget presenterar sin första motorcykel med V-twin-motor. Den är på 810 kubik, går dåligt men arbetas om.
1912: Harley-Davidson Motor Company börjar sälja sina hojar utomlands.
1920: H-D är det största motorcykelmärket i världen med 2 400 anställda och återförsäljare i 67 länder.
1932: Den trehjuliga modellen Servi-Car blir en succé och används av poliser, brevbärare och budfirmor.
1936: Den numera klassiska Knuckleheadmotorn lanseras. En toppventilare på 1 000 kubik.
1941: H-D-fabriken dras in i Andra världskriget och tillverkar militärutrustade hojar. Sammanlagt skulle 88 000 exemplar av modellerna WLA och WLC byggas.
1952: Harley-Davidson får spö av brittiska snabba hojar, från bland andra Triumph, BSA och Norton, och satsar på K-serien. Motorn ger dock för liten effekt.
1957: K-modellen utvecklas och förvandlas till XL Sportster. Nu får USA en egen sportmaskin som fortfarande tillverkas.
1965: De japanska mc-märkena skapar stenhård konkurrens om köparna och H-D har stora bekymmer.
1969: Harley-Davidson har föråldrade fabriker och tvivelaktiga kvalitetskrav. Företaget säljs till AMF, American Machine and Foundry.
1971: Chefsdesignern Willie G Davidson ritar Harleys första custommaskin, FX Superglide.
1980: Harleys första fabrikschopper lanseras. FXWG Wide Glide har tillbakalutad körställning, lång gaffel och smalt och stort framhjul.
1981: Gammalmodiga motorcyklar, dålig kvalitet och en minskande marknad håller på att sänka Harley-Davidson som säljs till 13 höga chefer på företaget.
1984: Efter sju års utvecklingsarbete presenteras den nya motorn V2 Evolution. Den är tät och problemfri.
1986: H-D minskar produktionskostnaderna. Det går bättre för varje år.
1998: En vassare efterföljare till Evolution-motorn lanseras.
2001: Modellen VRSCA V-Rod introduceras. Den har insprutning, överliggande kamaxlar och vätskekylning. Ett samarbete med Porsche.
2006: Harley-Davidson presenterar motorn Twin Cam 96, som med 1 584 kubik bättre ska kunna konkurrera med de stora glidarna från Japan.
2013: Harley-Davidson fortsätter att slå mynt av sin historia. Tillverkar många modeller med klassiskt utseende och satsar stort på tillbehörsmarknaden.
Källor: Harley-Davidson: The Legend Oluf F Zierl & Dieter Rebmann, Historien om Harley-Davidson i Sverige Bengt Aronsson, Mer än en motorcykel Rich Teerlink & Lee Ozley