Nya Ford Mustang kommer att locka många köpare som minns "the original thing" från 1960-talet. Men dagens version är en bil som absolut kan stå på egna ben, även om kulturskillnaden fortfarande är stor mellan USA och Europa.
Det finns många skäl till att intressera sig för nya Ford Mustang. Det vanligaste lär vara att man har egna minnen av hur den allra första Mustangmodellen slog världen med häpnad 1964.
Ett mer oväntat - men fullt begripligt - skäl kan vara att man vill ha en bil som i körupplevelse, teknik och framtoning påminner om hur bilar kändes och uppförde sig innan digitalisering och algoritmer lade ett filter mellan människa och maskin.
Det minst vanliga lär vara att man i valet mellan en Audi A5 och en BMW 4-serie i|stället köper en Mustang - sorry Ford, därtill är kulturskillnaden alltför brutal i stort och smått.
Ändå har en del av utvecklingsarbetet skett i Europa, och att nya Mustang har delad bakaxel i|stället för stel axel vittnar om allvaret i satsningen. Att den dessutom erbjuds i en version med en turboladdad, fyrcylindrig 2,3-litersmotor på hela 317 hästkrafter visar att Ford inte enbart siktar mot nostalgiker. Fast någon revolution är det inte - redan 1974 fanns Mustang med en fyra på 2,3 liter och 88 hästkrafter.
Merparten av köparna lär ändå välja "the real thing", det vill säga en V8 på fem liter och 421 hästkrafter. Det är rätt och slätt en underbar motor med vissen miljöhänsyn. Europeiska biltillverkare har kommit längre när det gäller att kombinera hög effekt med rimlig bensinförbrukning. Provbilarna har sexväxlad manuell låda med härligt mekanisk känsla. Automatlåda är tillval (18|000 kronor till V8, 19|000 till 2,3 EcoBoost).
Den fyrcylindriga motorn är absolut tillräcklig, som förare lider man mest av det dåligt tajmade artificiella motorljudet ur stereons högtalare. Men även om 2,3-motorn är trevlig och gör bilen snabb är det med V8 som harmonin uppstår.
Väghållningen är bra, Mustang känns ärlig när den pressas. Provkörningen äger rum i Tyskland, och i 250 kilometer i timmen på Autobahn är bilen stabil och rent av bekväm. Det enda orosmomentet är att den stora motorhuven fladdrar som en bordsduk på en blåsig uteplats. Måhända en justeringssak.
Precis som 1964 är nya Mustang en enkel själ, men med gott uppsåt och ett ännu godare humör. Under 1970- och 1980-talen trevade Ford efter en framtid för Mustang, men resultaten blev mer eller mindre vilsna. Inte förrän 2005 föll bitarna på plats igen, då en modern (nåja) konstruktion med karossformer som starkt påminde om originalet från 1964 gjorde debut.
Nya Mustang har kvar en del av retrostilen, men är omisskännligen ny och vågar peka framåt. Och det finns ytterligare ett starkt skäl att intressera sig för nykomlingen: priset. Med coupékaross, V8-motor och bra utrustning kostar Mustang 366|500 kronor.
Hur gick nu den gamla amerikanska slagdängan? Jo just det: "Happy days are here again".
Eric Lund/TT
ALLMÄNT
Motor: Åttacylindrig 5,0-liters bensin
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Tjänstevikt: 1|720 kg
Maxlast: Uppgift saknas
Längd/bredd/höjd: 478/192/139 cm
EKONOMI Betyg: 4
Pris från: 366|500 kr
Skatt: 4|496 kr/år
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti och 12 år rostskydd, samt 1 års Ford Assistans som förlängs vid varje service på auktoriserad Ford-verkstad.
SÄKERHET Betyg: 3
3-punktsbälte på alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Nej
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 1
Bränsleförbrukning: 1,35 l/mil
CO2-utsläpp: 299 g/km
KOMFORT Betyg: 4
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (VDA): 408 l
Luftkonditionering: Ja
Styrservo: Elektrisk
PRESTANDA Betyg: 5
Toppfart: 250 km/t
Effekt: 421 hk vid 6 500 varv/min
Vridmoment: 530 Nm vid 4 250 varv/min
Acceleration: 0_100 km/t på 4,8 sekunder
HELHETSBETYG: 4
PLUS
Körglädje, fartresurser, motorkaraktär, bra kvalitetsintryck med amerikanska bilmått mätt, pris, komfort och väghållning.
MINUS
Otidsenlig bränsleförbrukning och miljöhänsyn. Saknar moderna säkerhetssystem som till exempel autobroms.
Tre konkurrenter
Audi RS5
797 600 kr. 450 hk. 246 g/km.
Audis coupémodell går också att få med V8 utan överladdning (turbo eller kompressor), men där slutar likheterna. En sammanbiten, kliniskt kompetent sportcoupé med fyrhjulsdrift som bonus. Kostar som två Mustang.
BMW 420i Coupé
359 500 kr. 184 hk. 144 g/km.
För ungefär samma pris som Mustang GT får man en BMW-coupé med fyrcylindrig turbomotor och ärligt talat ganska skral utrustning. Därmed inte sagt att valet är enkelt - det handlar om två vitt skilda bilkulturer.
Chevrolet Camaro
387 000 kr. 432 hk. 329 g/km.
Strax efter att Ford lanserat Mustang på 1960-talet kom Chevrolet med Camaro. Än i dag är de ärkerivaler. Ännu större V8-motor (6,2 liter) och ett marginellt högre pris. Valet handlar mest om vilket "lag" du håller på. Fotnot: Även Camaro står inför ett generationsskifte, bild och uppgifter gäller den nuvarande.