Och inte nog med det. När starten för Svenska vinterrallyt gick i februari 1912 var det 27 minusgrader och snö. Ändå rullade 41 ekipage iväg för att ta sig de 50 milen från huvudstaden till Västkusten och därefter tillbaka igen.
– Bland annat deltog en Vauxhall Prince Henry. Den är av många ansedd som världens första sportbil, berättar Kay Mordza från entusiastklubben Svenska Vauxhall-registret.
Den brittiska bilen producerades mellan 1910 och 1912 och fick sitt namn efter att ha varit med i en tysk tävling som arrangerades av prins Heinrich.
– Sammanlagt tillverkades 60 exemplar med trelitersmotor. I dag finns det bara fem kvar och en sjätte i delar, förklarar skotten Alisdaire Lockhart som äger ett exemplar.
För att fira att det är 100 år sedan som originalbilen var med i Svenska vinterrallyt har han kört samma sträcka i sin egen Prince Henry från 1912. Den stod klar i fjol efter ett dussin års slit som bestått av renoveringsarbete och en mödosam jakt på originaldelar över hela världen. Samt tillverkning av en ny kaross efter gamla fotografier.
– Nu åkte vi sträckan omvänt. Började i Göteborg och tog oss mot Stockholm på gamla vägar via Jönköping och Linköping. I Stockholm stannade vi på mottagning hos Kungliga automobilklubben, som arrangerade tävlingen 1912, och lät bilen fotograferas med originalpokalen. Fredagen den 25 maj var vi tillbaka i Göteborg igen, säger Kay Mordza som följde med Lockhart på veteranfärden tillsammans med Andrew Duerden, från Vauxhalls museum i England.
Även om Prince Henry på sin tid var en sportbil, som kom upp i hela 100 miles per hour (161 kilometer i timmen), tog herrarna det lugnt.
De njöt av tidsresan och lät äventyret ta en arbetsvecka i anspråk.
Det är allt bäst att vara försiktig med en 100 år gammal dyrgrip.