Fulladdat på bilsalongen i Paris

Sladdar kors och tvärs i alla montrar. De muskelstinna bilarna fick stå tillbaka för elbilar och laddhybrider på bilsalongen i Paris. Temat för salongen var också framtidens mobilitet.

Dubbdäck kommer att förbjudas  på Kungsgatan.

Dubbdäck kommer att förbjudas på Kungsgatan.

Foto: Rolf Hamilton

Motor2010-10-07 13:05

Elbilar står på agendan hos alla i dag, även om den stora boomen kommer om något år. Vissa är i framkant med färdiga bilar, som Mitsubishi med sin i-Miev och Nissan med Leaf. Men alla kommer att vara på banan senast 2013 och då har sannolikt tekniken för elbilar kommit många steg vidare.
I Paris hade Saab tagit fram en eldriven 9-3, som utlovar 20 mils räckvidd. Elmotorn utvecklar 185 hästkrafter med ett batteri som laddas på 10 timmar genom en vanlig sladd i väggen.
- Elbilar kommer i framtiden och även vi som nischtillverkare måste vara med och utveckla tekniken, säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson.
Saab har placerat batterierna på bensintankens plats och i kardantunneln. En steglös växellåda har också utvecklats särskilt för den här bilen, som kommer att rulla på svenska vägar i en testflotta om 70 bilar nästa år.

Men som sagt: konkurrensen är stenhård och alla vill ta ledningen i loppet. Peugeot och Citroën är långt framme med sina elbilar; iOn och C-Zero, som är rena citybilar. Överraskande var att Skoda också hade tagit fram en elbil i sin Green Line-serie. Detta med tanke på att hela Volkswagenkoncernen ligger lågt i elbilsutvecklingen och räknar med att vara på banan 2013.
Men på en mässa måste alla visa att de kan, och koncernbrodern Audi visade sitt koncept E-tron Spyder, som är en laddhybrid. Seat hade sin elbil IBe.

Mellan alla sladdar och batterier finns också andra vanliga bilar på Parissalongen, även om de får en mer undanskymd tillvaro. Volkswagen slog på trumman för sin nya Passat och Opel har höga förväntningar på Astra kombi, som börjar säljas i Sverige efter årsskiftet.
När det gäller de traditionella bränslebilarna så har alla genomgått stora förändringar för att minska förbrukningen. BMW visade en ny X3 som har de snåla motorerna, liksom nya kupén i 6-serien.
Nya Ford Focus var också en spännande premiär, med linjer som tilltalade ögat.

För den verkligt stora bilälskaren är givetvis Lamborghini och Ferrari de stora magneterna. Lamborghinis nya koncept Sesto Elemento har kolfiberkaross och är lättad till 1 000 kilo med V10-motor på 530 hästar - samma som i Audi R8.
Jaguars konceptbil C-X75 drog många blickar med sina härliga linjer och en läcker ny grill.
Mässans höjdare blir ändå Sesto Elemento!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!