"Mobility can change the world", rörlighet kan förändra världen - det är temat för årets Tokyo Motor Show. Bilar ska inte bara vara ett transportmedel utan också erbjuda lösningar för miljö, säkerhet och energi. När jag väl hittar presscentret får jag ut allt material på japanska. Japanerna är landet troget och det är också de inhemska biltillverkarna som fyller mässhallarna. Många andra bilmärken är inte ens närvarande och de som ändå vågat sig hit har fått en undanskymd plats.
Störst yta har så klart Toyota, som byggt en grön oas där salongens vackraste blomsterfång till bil, Toyota Fun-Vii, gömt sig. Sedan tsunamin i mars har Japan haft det tufft, men nu börjar landet återhämta sig. Drömmar om framtiden ligger nära men också långt bort i de olika konceptbilar som visas. De små kompakta stadsbilarna på el är trenden som håller i sig och för längre körsträckor visas både laddhybrider och bränslecellsbilar. Aerodynamiken i designen har också en viktig roll för en snålare bil.
Tekniken visar inga gränser - framtidens bilar både pratar och parkerar själva, allt för att hjälpa föraren att undvika olyckor och få en smidig vardag. Informationen flyttar också ut på bilens utsida för att informera andra trafikanter om bilens status. Tokyo Motor Show pågår 3-11 december.
10 nyheter från Tokyo
Toyota Fun-ViiSalongens skönhet, Toyota Fun-Vii (Fun vehicle interactive internet), är också den mest futuristiska. Bilens kaross är en enda stor skärm som kan visa meddelanden och bilder för trafikanterna utanför. Fun-Vii kan kommunicera med andra bilar och trafiksystem, på så vis kan de varna varandra och undvika olyckor. Som förare kan du komma åt bilens funktioner även utanför via mobilen. I din Fun-Vii är du ständigt uppkopplad till bilen och omvärlden.
Honda Micro Commuter ConceptDen här stadsbilen är en blandning mellan motorcykel och bil, helt på el. Trots att den bara är 2,5 meter lång och 1,25 meter bred har den plats för tre personer. Bilen anpassar sig efter föraren och när mobilen kopplas in kommer all personlig information upp på displayen. Även utseendet anpassas och de blå panelerna går att byta. Bilen passar perfekt i stad med en räckvidd på 60 kilometer och ett extra batteri som förser luftkonditionering och cd/radio med el.
Honda EV-STERVad sägs om att fälla ner taket i en sportig elcab? Honda EV-STER har en räckvidd på 160 kilometer, så en utflykt till glasskiosken klarar den utan problem. Bilen är tillverkad av bland annat kolfiber för att få ner vikten. Den är mullig och mjuk, men med en spetsig design för ett sportigt uttryck. Tre timmars laddning med 200 volt, och sedan är EV-STER redo för en glidartur igen.
Daihatsu PicoRund och söt är elbilen Daihatsu Pico. Trots att den bara är en meter bred får två personer plats tack vare tandemplaceringen. Bilen har ett "bälte" på karossen som ger information till trafikanterna utanför, där de bland annat kan se bilens hastighet. Daihatsu Pico känner också av om det är fotgängare i närheten och sänker då hastigheten, samtidigt som bältet lyser grönt för att göra andra uppmärksamma på bilen. Den "pratar" även med andra bilar via internet och har en stor display för enkel manövrering.
Nissan Pivo 3Elbilen Nissan Pivo 3 är den tredje Pivo sedan 2005. Den lilla stadsbilen är tuff med sina spetsiga vinklar och vrår och de små hjulen går nästan att tvärställa, vändradien är endast fyra meter. Pivo 3 visar framtiden där bilarna sköter parkering, laddning och liknande själv och där husen och samhället är byggt ihop med bilarna. Tryck på mobiltelefonen så åker Pivo 3 själv och parkerar och när du är klar med ärendena trycker du igen och bilen hämtar dig.
Mazda TakeriMazda avviker och visar varken el- eller hybridbilar. I stället satsar de på snåla bensin- och dieselmotorer med sin nya Skyactiv-teknik med lättviktsmaterial, aerodynamik och chassi för lägsta utsläpp. Mazda Takeri har märkets designspråk Kodo och visar hur nästa generation Mazda 6, som lanseras om cirka ett år, kommer att se ut. Takeri har en 2,2-liters dieselmotor och släpper ut 105 gram koldioxid per kilometer. Bilen är först ut med Mazdas regenerativa bromsar, där bromsenergin återvinns och används till bland annat luftkonditionering och cd/radio.
Suzuki Q ConceptSuzuki Q är en korsning mellan motorcykel och bil. Den drivs helt på el och har en räckvidd på upp till 10 kilometer. Bilen är 2,5 meter lång och endast 1,3 meter bred, de två sätena sitter i tandem. I Suzuki Q går det även att stuva om sätena och till exempel ha en barnstol för två i baksätet eller ta bort sätet helt och få ett större bagageutrymme. Stolarna går att snurra och även den runda dörren snurrar upp vid öppning.
Suzuki ReginaSuzuki Regina visar hur en bils aerodynamik kan få ner förbrukningen. Designad som en droppe blir Regina strömlinjeformad och har ett koldioxidutsläpp på 70 gram. Fyra får plats i lättviktsbilen som väger 730 kilo.
Subaru BRZNästa höst kan sportcoupén Subaru BRZ vara din, då kommer den nämligen till Sverige. Bilen är resultatet av ett samarbete med Toyota, som också lanserar systerbilen Toyota GT 86. Endast grillen, strålkastarna och den lilla sidogälen skiljer dem åt. Bilens motor är helt nyutvecklad och är världens första boxermotor med Toyotas D-4S, med direktinsprutning. Bilen har 200 hästkrafter och ett vridmoment på 205 newtonmeter.
Mitsubishi Concept PX-Miev IIMjuka linjer följer runt Mitsubishi Concept PX-Miev II. Ytorna är rena och släta. Bilen är en laddhybrid och ger en liten glimt om nästa generation Mitsubishi Outlanders utseende. Concept PX-Miev II är fyrhjulsdriven med en räckvidd på 80 mil, kombinerat el och bensin. Den släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Bilen har två elmotorer som vardera driver fram- respektive bakhjulen. 2,0-liters bensinmotorn driver också framhjulen och systemet sköter allt själv. 2013 är det tänkt att Mitsubishis laddhybrid ska komma till Sverige. Kanske något liknande PX-Miev II.