Fyrhjulingar mÄngsidiga men olycksdrabbade
En fyrhjuling kan ta sig fram nÀstan överallt. Men Àr enligt mÄnga för farlig för att köras pÄ vanliga vÀgar. Fordonen har sin plats i skog och mark och vi vill inte se dem i trafiken. De har varit inblandade i flera dödsolyckor, sÀger Claes Roxbergh, ordförande i riksdagens trafikutskott.
Detta vÀnder sig inte bara politiker emot utan ocksÄ Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF. Man förslÄr en sÀrskild förarutbildning dÄ det kompakta lilla fordonet varken fungerar som en bil eller en motorcykel, det har en hög tyngdpunkt och vÀlter lÀtt. Inte sÀrskilt lÀmpligt dÄ det pÄ asfalt kan komma upp i nÀstan 100 km/h.
De flesta ÄterförsÀljarna av större mÀrken följer förbundets rekommendation att inte slÀppa ut fyrhjulingarna i trafiken. Men det finns andra som anser att de bara följer lagen och erbjuder flera modeller som registrerats som motorcykel. Kymco, Lifan, PGO och Linhai Àr nÄgra mÀrken.
Minitraktor
Egentligen Àr fyrhjulingen en slags minitraktor. Den har fyra feta grovmönstrade dÀck och en urstark motor som gör att den kan köras i besvÀrlig terrÀng och forcera ganska stora hinder. SÄ kallas den ocksÄ för All terrain vehicle, ett fordon för alla typer av underlag, vilket kort och gott förkortas atv.
Den anvÀnds mest som yrkesredskap av folk som markÀgare och jaktlag som vill kunna ta sig fram smidigt och frakta prylar genom skogen. Det finns nÀmligen flera olika arbetsredskap att koppla till varav slÀpkÀrror, harvar och plogar Àr nÄgra.
Olika tÀvlingsgrenar
Samtidigt blir fyrhjulingarna allt mer populÀra inom andra omrÄden. Det finns flera specialtidningar i Àmnet och olika tÀvlingsgrenar för fordonen som dÄ kallas för quads och inte sÀllan byggs om och trimmas. Quadrace supermotard Àr en vidareutveckling av go cart och körs pÄ banor som bestÄr av bÄde grus och asfalt, medan quad mx utlÀses motocross och Àr race med höga hopp. Under vintertid tÀvlas det Àven pÄ isbanor. Samtliga grenar har utvecklats av Svenska atv- och quadraceföreningen som tillsammans med Svemo, Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, tagit fram ett reglemente för tÀvlingarna.
Ett förbluffande brett anvÀndningsomrÄde för en liten maskin som frÄn början Àr gjord för att transportera mÀnniskor och prylar i terrÀng.
FAKTA
Olika fyrhjulingar
TerrÀngskoter
FÄr endast köras i terrÀng och pÄ enskilda vÀgar samt pÄ annan vÀg om terrÀngen Àr oframkomlig. Körkort eller traktorkort utfÀrdat före den 1 januari 2000 gÀller samt om föraren fyllt 16 Är och har förarbevis för terrÀngskoter. HjÀlm mÄste inte anvÀndas. Fordonet fÄr vÀga högst 400 kilo.
Traktor
Fyrhjuling registrerad som traktor fĂ„r endast köras pĂ„ vĂ€g av den som har körkort eller traktorkort om inte körningen avser kortare strĂ€cka mellan arbetsplatser. Ăr avsedd som arbetsredskap och fĂ„r vara utrustad för transport av gods och passagerare.
Motorcykel
FÄr endast köras av den som har körkort för bil eller motorcykel. Passagerare fÄr tas med om fordonet Àr byggd för det. HjÀlm krÀvs. Motorn fÄr inte ha en större effekt Àn 20 hÀstkrafter.
Moped
FÄr köras av den som har körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass 1. Passagerare fÄr tas med om mopeden Àr byggd för det. '8alm krÀvs. FÄr vÀga högst 350 kilo utan last och ha en maximal slagvolym pÄ 50 cc.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!