Gråsvenskt mot kämpenorskt
KRÖNIKA. En ny rastplats har sett dagens ljus längs E 4 strax norr om Knivsta. Nog fyller den sin funktion, med fikabord, toaletter och lekredskap. Men visst skulle man kunna göra lite mer av just detta stopp på vägen?
Foto:
Men i det läget hänvisar vägverket raskt till kommunen. Det är ett kommunalt problem tycker myndigheten. Vägverket nöjer sig med att asfaltera och sätt upp papperskorgarna. Någon annans budget får mjölkas om det ska bli spännande dessutom.
Över huvudtaget är bilkörandet rätt slätstruket vad gäller trevliga rastplatser i Sverige. Visst finns vacker utsikt och trevliga fik, men sällan på samma ställe. Som mamma till badsugna barn såg man ju gärna fler rastplatser med badmöjligheter. Norröver har vi ju Tönnebro och på hemvägen Ångersjöns rastplats mellan Hudiksvall och Söderhamn. Där kan faktiskt både leka, äta och bada. Men det finns mer att göra här.
Såg ett reportage i tv nyligen som visade hur det norska vägverket arbetade för att göra vägarna intressantare. Man kan ju tycka att norska vägar redan är trevliga som de är, med alla fjordar och berg. Men statens vegvesens projekt som ska vara klart 2015 är något helt unikt. Ett samarbete mellan det statliga vägverket och konstnärer och arkitekter som ska skapa 14 nationella turistvägar. Med utsmyckning och spektakulära stopp efter rutten. Här handlar det om rastplatskultur, och då menar jag kultur med stort K. Rena konstverken faktiskt och mycket lockande att åka och titta på.
Den maffigaste utsikten kan ses från en 30 meter lång betongbrygga rakt ut i fjälldalen vid Västlandsfjorden. Avslutningen på bryggan är en glasskiva och även den mest erfarne bergsbestigare må känna ett sting av svindel när han tittar ut över kanten. Toafaciliteterna hänger nästan på bergsväggen.
Med hjälp av betong som kontrast till tallar och granar ges också inträde till Harald Sohlbergs mest målade motiv, Vinternatt i Rondane. Den tavlan målade han på i 14 år innan han blev nöjd. Visst blev det lätt ramaskri bland konservativa närboende då tallskogen ramades in i kurvig betong, men när konstverket stod klart blev det raskt en turistmagnet.
1,5 miljarder norska kronor ska plöjas ned i nationalvägsprojeketet och tanken är att locka turister förstås. Men också att ge bilisterna en körupplevelse utanför det vanliga.
Hallå vägverkets tjänstemän, åk dit och bli inspirerade!
Kör försiktigt därute.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!