Helgonet gjorde P1800 till en ikon
Den första pressbilden på Volvo P1800 släpptes i maj 1959. Men bilen visades först året därpå på bilsalongerna i Bryssel och New York.
Volvo P1800 har funnit i flera olika färger och former.
Foto: Volvo
En av de inblandade, Helmer Petterson, förespråkade att man i stället skulle satsa på en riktig sportbil. Som konsult hade han formgivit solskyddet, den så kallade gangsterkepsen, till Volvo PV. För förtjänsten lät han sin son Pelle utbilda sig till industridesigner i USA. Pelle fick sitt första jobb i Italien, hos biltillverkaren Ghias dotterföretag Frua. Det kan man med facit i hand säga var ett lyckokast.
År 1957 vände sig Volvo till den italienska biltillverkaren med en begäran om förslag till en sportbil. Frua levererade två ritningar - och Pelle Petterson lämnade ett eget förslag. Alla var anonyma. Gunnar Engellau föll direkt för unge Pettersons variant.
- Det var bara ett problem, säger Pelle Petterson, i dag 77 år. Volvo hade vänt sig till Frua för att få en italienskinspirerad design. Och så visade det sig att det var en osnuten grabb från Götet som ritat det bästa förslaget! Så det blev locket på eftersom Volvogubbarna trodde att det skulle sabba Volvos image.
Pappa Helmer fick i uppdrag att konstruera den bärande stommen till prototypen. Sedan gällde det bara att hitta en tillverkare. Valet föll på engelska Jensen, känd för sina sportbilar. Karossen skulle pressas i Skottland.
När 6 000 bilar tillverkats i England flyttade Volvo hem produktionen och modellen kallades nu för P1800 S. Den fanns i tre nyanser: röd, vit och mörkgrå och senare skulle ljusblå tillkomma. I Sverige var mottagandet lite ljummare än utomlands. Här fick bilen det lite nedlåtande epitetet "gubbracer".
Men den engelska tv-serien The Saint (Helgonet), baserad på Leslie Charters 20-talsdeckare, gav Volvo ett oväntat lyft. Hjälten Simon Templar skulle köra en snygg sportbil. Tv-bolaget försökte först med Jaguar, som tackade nej. Valet föll då på en vitlackerad P1800. Bilen, ledmotivet, vackra kvinnor och Roger Moores eleganta framtoning i huvudrollen gjorde serien till en succé. Men när bilen rullat ett par säsonger började den kännas omodern. Problemet löstes genom att man lät bilen sprängas i avsnitt 61. Hjälten fick sedan köra vidare i den nyare modellen. Den 27 juni 1973 lämnade den allra sista P1800 produktionsbandet. Då hade drygt 47 000 exemplar tillverkats.
FAKTA
Samma formgivare som Maxibåten
+Volvo P1800 tillverkades mellan 1961 och 1973. Totalt blev det 47 484 vagnar.
+De flesta exporterades till USA.
+8 000 var av kombimodellen ES med stor och glasad baklucka. Den tillverkades mellan 1971 till 1973.
+Bilen hade en helt ny motor, B18B på 100 hästkrafter. Enligt dåtidens motortidningar hade den en toppfart på 160 kilometer i timmen.
+Den betraktades inte som en riktig sportbil utan kallades i stället för en förträfflig långfärdsvagn för två personer, något som brukade kallas GT (Gran Tourismo).
+Vid Californian State Fair erövrade P1800 guldmedalj för sin tilltalande formgivning.
+Formgivaren Pelle Petterson är mest känd som en av Sveriges bästa tävlingsseglare. Förutom P1800 har han även formgivit en rad fritidsbåtar, exempelvis segelbåten Maxi.
+Pelle Petterson och Roger Moore är båda hedersmedlemmar i Svenska Volvo P1800-klubben.
Källor: Volvo. Personvagnarna - från 20-tal till 80-tal. Björn-Eric Lindh samt www.volvop1800club.se
Samma formgivare som Maxibåten
+Volvo P1800 tillverkades mellan 1961 och 1973. Totalt blev det 47 484 vagnar.
+De flesta exporterades till USA.
+8 000 var av kombimodellen ES med stor och glasad baklucka. Den tillverkades mellan 1971 till 1973.
+Bilen hade en helt ny motor, B18B på 100 hästkrafter. Enligt dåtidens motortidningar hade den en toppfart på 160 kilometer i timmen.
+Den betraktades inte som en riktig sportbil utan kallades i stället för en förträfflig långfärdsvagn för två personer, något som brukade kallas GT (Gran Tourismo).
+Vid Californian State Fair erövrade P1800 guldmedalj för sin tilltalande formgivning.
+Formgivaren Pelle Petterson är mest känd som en av Sveriges bästa tävlingsseglare. Förutom P1800 har han även formgivit en rad fritidsbåtar, exempelvis segelbåten Maxi.
+Pelle Petterson och Roger Moore är båda hedersmedlemmar i Svenska Volvo P1800-klubben.
Källor: Volvo. Personvagnarna - från 20-tal till 80-tal. Björn-Eric Lindh samt www.volvop1800club.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!