Hippt att vara snål

Det är inne att spara bränsle. Det ordnas kurser i ekokörning och arrangeras tävlingar i snålkörning. Hela tiden kommer nya rön om hur man minskar förbrukningen. Vi lär dig knepen.

På utsidan skvallrar i princip ingenting om att det här är 2012 års modell av Volvo V70. Men att det är den nya Drive-versionen kan däremot höras utifrån - dieselmotorn har bantats på både en kamaxel och fyra ventiler och låter nu nästan mesig.

På utsidan skvallrar i princip ingenting om att det här är 2012 års modell av Volvo V70. Men att det är den nya Drive-versionen kan däremot höras utifrån - dieselmotorn har bantats på både en kamaxel och fyra ventiler och låter nu nästan mesig.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2011-10-22 11:59

Det är egentligen inte svårt alls att spara pengar och samtidigt skona miljön. Allt handlar bara om att veta hur man kan minska sin bränsleförbrukning och sedan köra därefter.
- Planeringen är viktig, att titta långt fram och tänka på att acceleration kostar bränsle. Så länge man har bilen i rörelse, och inte måste bromsa för att sedan öka farten, är man en vinnare, konstaterar Jerk Sundberg, instruktör och projektledare för sparsam körning på Volkswagen.

- En annan sak är att våga släppa gasen och lågvarvsmotorbromsa vilket man kan göra i minsta lilla nedförsbacke. Då nollar dagens bilar förbrukningen helt. Viktigt är också att accelerera så kort tid som möjligt och hålla sig till höga växlar. Gärna hoppa över näst sista växeln.

Det finns mycket att göra för att spara bränsle, men för att få ett riktigt bra resultat är det många bäckar små som gäller.
- På slät mark och i nedförsbacke är farthållaren överlägsen dig som bilförare. Men när det går uppför gör den att det går åt mer bränsle. Så före en uppförsbacke ökar jag hastigheten lite och slår av farthållaren. Det är ett finlir.

Jerk Sundberg är äveninvolverad i snålkörningstävlingar som Volkswagen Think Blue Championship. Och i tävlingsvärlden händer det mycket.
- En tes just nu är att om du ska köra i snitt 90 kilometer i timmen ska du upp till 110, frikoppla och sedan rulla ned till 70. Och hålla på så. Då kan bilen gå mycket snålare beroende på att det lägre varvtalet gör att friktionen i motorn minskar. Jag har själv gjort egna sådana experiment på bana.

För att spara maximaltmed bränsle bör ingen elektronik vara på i bilen. Varken luftkonditionering, radio eller värme.
- På tävlingar kör man med extremt högt däcktryck, uppåt fyra kilo, vilket minskar bränsleförbrukningen. Däcken håller för det och trycket som anges i instruktionsböckerna är bara ett komfortlufttryck, berättar Jerk Sundberg.

Vissa tricks från tävlingsvärlden kan vara besvärliga att använda i vanlig trafik, men det finns ändå massor att göra.

UNT frågar
Vet du hur man kör bränslesnålt?

Lars-Erik NorlénLars-Erik Norlén, Morgongåva:
- Ja, det handlar om att köra mjukt. Jag tänker på det jämt eftersom jag tidigare körde 7000 mil om året. Men jag gör det inte för miljöns skull.

Mikael MattssonMikael Mattsson, Solna:
- När jag köpte bilen sa de att man skulle hålla en jämn hastighet utan onödiga gaspådrag och packa jämnt i bilen. Jag tycker jag är hyfsad på att följa dessa instruktioner.

Jessica PetterssonJessica Pettersson, Vänge:
- Jag lärde mig i körskolan att växlingen är viktig och att man har jämn körning. Jag har testat och märkt att man kommer väldigt långt på en tank om man kör bränslesnålt.

Carina JanssonCarina Jansson, Örsundsbro:
- Ja, man ska köra lugnt och inte gasa på. Det är även bra att köra på en högre växel. Jag brukar absolut tänka på det när jag kör.

Så här ekokör du:

+ Kör mjukt, planera och ha framförhållning. Undvik hastighetsförändringar.
+ Använd bromsarna så lite som möjligt, varje inbromsning innebär förlorad energi. När du ska stanna, släpp gasen tidigt och rulla fram.
+ Växla upp snabbt. Man kan gasa på, men måste se till att accelerationen pågår under så kort tid som möjligt. Hoppa gärna över någon växel: strunta i trean upp till 50 kilometer i timmen och hoppa över näst sista växeln över 70 kilometer i timmen.
+ Acceptera att bilen sackar lite i uppförsbackar och att den ökar nedför. Att hålla jämn hastighet gör att det går åt mer bränsle.
+ Känn motorn, hitta läget där den bara stöd-drar, alltså varken accelererar eller bromsar.
+ Följ trafikrytmen och håll fartgränserna.
+ Undvik korta turer. Samla ihop dina ärenden och utför dem vid samma tillfälle.
+ Tänk på att luftmotståndet börjar göra sig gällande vid 80 kilometer i timmen.

Fler råd om att spara bränsle
- Justera in motorn så att den går optimalt.
- Plocka bort takräcke och takbox.
- Lasta ur saker som inte behöver finnas i bilen.
- Höj ringtrycket med ett par hekto.
- Var sparsam med luftkonditioneringen.
- Byt till bättre tändstift.
- Rengör eller byt luftfilter.
- Byt olja till helsyntetisk.
- Kolla så att bromsbackarna inte ligger an för mycket mot skivorna.

Bönder sparar soppa
Lantbrukarnas riksförbund, LRF, anordnar kurser i sparsam körning för bönder. De som deltar minskar i snitt sin förbrukning med tio till 15 procent.

För en lantbrukare som årligen använder 12 000 liter diesel och lyckas minska förbrukningen med tio procent innebär det en besparing på cirka 10 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!