Honda CR-V mjukare pÄ vÀgen

Hondas bÀstsÀljare i Sverige Àr faktiskt en suv. Honda CR-V har varit mycket populÀr Ànda sedan introduktionen 1997. Nu har senaste modellen uppdaterats, vilket gjort bilen Ànnu bÀttre.

Foto: Fotograf saknas!

Motor2010-05-29 12:03

Honda CR-V följde jeepstuket som alla andra nÀr den kom 1997, men hade en mer sofistikerad framtoning. Den blev dÀrför mycket populÀr som landsvÀgsbil, mer Àn som terrÀngdugligt transportmedel, vilket har blivit tydligare för varje modifiering. Senaste uppdateringen har gjort bilen mycket personbilslik att Äka i och den har fÄtt litet rundare och modernare form.

Uppdateringen syns mest fram, dĂ€r grillen, stötfĂ„ngarna och motorhuven fĂ„tt Ă€ndrad form. Även invĂ€ndigt har det Ă€ndrats lite pĂ„ paneler och fĂ€rger, vilket fĂ„tt bilen att framstĂ„ som lyxigare. De bredare armstöden pĂ„ framstolarna bidrar till detta. Det Ă€r ocksĂ„ ny klĂ€dsel och lite aluminiumdetaljer som skvallrar om att nĂ„got hĂ€nt med CR-V.

Men det Àr ute pÄ vÀgen den största förÀndringen upplevs. Stabiliteten pÄ vÀgen Àr mÀrkbart bÀttre och det kÀnns inte att bilen Àr högre Àn en vanlig personbil. Bilens hjulgeometri har Àndrats och detta har skapat en utmÀrkt vÀgkÀnsla och bakvagnen har gjorts litet mjukare, vilket ökar komfortvÀrdet. Nu kan jag lasta bilen full med folk och göra en 60-milsresa utan att nÄgon varken klagar pÄ komfort eller utrymme. Bakluckan öppnar uppÄt och döljer ett lÀttlastat utrymme.

Ljudisoleringen har blivit bĂ€ttre och nu hörs inte motorljud sĂ„ tydligt som i föregĂ„ngaren. ÄndĂ„ var det en diesel under huven pĂ„ testbilen. Det Ă€r samma motor som sitter i Accord pĂ„ 2,2 liter och 150 hĂ€star. Den arbetar mjukt och fint och har ett suverĂ€nt vridmoment.

Den stora nyheten Àr ocksÄ att det numera gÄr att fÄ en automatlÄda dockad mot dieselmotorn, vilket mÄnga efterfrÄgat. Testbilen hade en femstegad automatlÄda som fungerade utmÀrkt ihop med 150-hÀstarsmotorn. Om jag ska anmÀrka pÄ nÄgot sÄ Àr det att denna kombination med diesel och automat gör att priset pÄ bilen passerar 300 000 kronor. I saftigaste laget, om man jÀmför med konkurrenterna.

Eftersom det hÀr Àr en liten suv sÄ Àr fyrhjulsdrift ett mÄste. CR-V har ett brÀnslesnÄlt system som griper in först nÀr fyrhjulsdrift behövs. Det innebÀr att bilen i praktiken Àr tvÄhjulsdriven (fram) pÄ torra vÀgar. Men om det blir halare sÄ reagerar systemet pÄ att framhjulen snurrar fortare och en elektronisk koppling slÄr till och driver bakhjulen. Detta Àr ett lÄngsamt fyrhjulsdriftsystem, men det fungerar i de flesta fall.

Honda CR-V 2,2 i-DTEC

BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poÀng

ALLMÄNT 8 av 10 poĂ€ng
TjÀnstevikt (kg) 1 782
Max slÀpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 000/1 500
Drivning 4x4
VĂ€xlar A5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/2 199/diesel
Maxlast 438

PRESTANDA 7 av 8 poÀng
Effekt (hk) 150
Vridmoment (Nm/varv) 350/2 000
0-100 km/t pÄ (sek) 10,6
VĂ€ndcirkel (m) 11,0

KOMFORT 8 av 10 poÀng
FÀllbart ryggstöd bak 60/40
StÀllbar ratt Höjd/lÀngd
Bagageutrymme (lÄdliter) 513
Luftkonditionering Ja
Styrservo Elektrohydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poĂ€ng
3-punktsbÀlte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/Ja
FĂ€sten barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej

MILJÖ 2 av 4 poĂ€ng
CO2 (gr/km) 195
BrÀnsleförbrukning (l/100 km) 7,4

EKONOMI 6 av 8 poÀng
Pris pÄ gatan (kr) 307 900
Skatt (kr) 5 622
Serviceintervaller (mil/Är) 2 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 6 370
StrÄlkastarglas (kr, komplett) 3 499

PLUS
Bra vÀgegenskaper. Hög komfort. VÀldisponerat bagageutrymme.

MINUS
Dyr. Enkelt system för fyrhjulsdrift som riskerar fastkörning.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R
279 900 kronor.
Den största och tuffaste utmanaren.

Subaru Forester 2,0D
269 900 kronor.
Boxerdiesel, men finns tyvÀrr inte med automat.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140
287 000 kronor.
NÄgot kortare, men en vÀrdig konkurrent.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om