Ingen krutladdning vid mitt barns huvud

KRÖNIKA. För några år sedan såg jag en bilbarnstol slås i spillror. Då bestämde jag mig för att aldrig någonsin montera en bilbarnstol framför en krockkudde - oavsett vilka avstängningsanordningar som biltillverkaren försett kudden med.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil

Foto:

Motor2007-06-05 16:45
I Sverige går vi på kollisionskurs med resten av Europa när det gäller synen på var och hur små barn ska färdas i bilar. Svenska trafiksäkerhetsforskare hävdar med emfas att barn ska färdas bakåtvända längre upp i åldern än vad resten av Europa och världen anser. Svenska krockexperter vill dessutom att barnen ska åka bakåtvända i det främre passagerarsätet där mamma eller pappa kan ha uppsikt över sin telning under färd.
Men framför passagerarstolen sitter numera en sprängladdning kopplad till en gigantisk ballong i nästan alla nya bilar. Om krockkudden utlöser mot den bakåtvända barnstolen slås stolen sönder och barnet dör omedelbart av den hårda smällen. Därför levereras många nya bilar med krockkuddar som går att stänga av, antingen manuellt med nyckeln eller automatiskt då en sändare i barnstolen ska tala om för bilen att inte lösa ut kudden i händelse av krock.

Jag är fullständigt övertygad om att de svenska trafiksäkerhetsforskarna har rätt när det gäller var och hur barnstolar ska placeras för maximal säkerhet. Jag är tyvärr också övertygad om att barn kommer att dö av krockkuddar som löser ut när de inte borde.
Tidningen Vi Bilägare rapporterar i senaste utgåvan att Toyota tvingas återkalla 196 000 exemplar av modellen Corolla Verso eftersom företaget i ett internt krocktest upptäckt en dödlig fadäs: när krockkudden stängts av med nyckel har istället bältessträckaren satts ur funktion. I Sverige berörs drygt 3 100 bilar. Toyota skyller på den mänskliga faktorn, någon har helt enkelt programmerat styrenheten felaktigt.

Den här gången upptäcktes felet innan något barn hann skadas och kanske känner vi en viss trygghet att det var den begripliga och väldigt mänskliga faktorn som orsakat felet. Men jag tror dess värre inte att det krävs mänsklig klantighet för att det ska kunna gå snett. Märkvärdigt många nya bilar som jag kört på senare år har drabbats av mystiska och svårlösta elektronikfel. Varför skulle just elektroniken som stänger av krockkudden vara förskonad när alla andra komponenter i bilen kan få spader?
I dagsläget är det bara två bilmärken som erbjuder nya bilar helt utan krockkudde på passagerarplatsen fram, Saab och Volvo, men jag tvivlar på de kommer att orka stå emot trycket från sina respektive koncerner (General Motors och Ford) länge till.

Barnstolen som jag såg slås i spillror satt i en krockrigg i ett laboratorium. Barnet hade tveklöst avlidit om det varit en riktig olycka - att se den lilla krockdockans rörelser i slow motion på videofilmen efteråt lämnade inga tvivel om den saken.
Jag vill kunna placera mitt barn enligt de svenska rekommendationerna - bakvänt och i framsätet - men jag vägrar att göra det framför en krutladdning. Dags för ett konsumentuppror?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!