Tysk högstatus för nästan en halv miljon mot tjeckisk vardagslyx för knappt 300 000 kronor. Mercedes E-klass och Skoda Superb är inte direkt några naturliga konkurrenter i ett biltest. Ändå har vi tussat ihop dem i en duell.
I fråga om ren och skär lastslukarförmåga är det Mercedes som tar hem spelet, knappt men klart. Även när handlar om maxlast, dragförmåga och smarta kombilösningar är E-klass bäst i test. Marknadsförarna överdriver inte, Mercedes är i topp bland dagens stora kombibilar.
Rond 1: Motor/köregenskaper
Mercedes E-klass är bakhjulsdriven och med testbilens dubbfria, kontinentala vinterdäck och halt väglag är det ingen bra kombination. Efter byte till nordiska vinterdäck förbättras situationen, men lika säker och framkomlig som den framhjulsdrivna Skodan blir aldrig Mersan.
Inte heller når E250 CDI ned till samma bränsleförbrukning som Superb TDI/170 under testkörningen: 7,4 liter diesel per 100 km att jämföras med 6,6. Däremot plockar Mercedes många poäng på fint avstämd fjädring som slukar de flesta ojämnheter och på att luftfjädrad bakaxel (fungerar som automatisk nivåreglering) är standard.
RONDEN TILL SKODA
Rond 2: Utrymmen/komfort
Det här är två stora bilar, sex (Mercedes) respektive en (Skoda) centimeter längre än "rikslikaren" Volvo V70. Superb har ett baksätesutrymme värdigt en statsmannalimousin, medan det förvisso stora bagageutrymmet begränsas av den sluttande bakluckan. Baksätet i Mercedes E-klass är inte lika rymligt men bagageutrymmet i gengäld marknadens största. Framstolarna har god justeringsmån i båda bilarna och att färdas tre i baksätet är inte en plåga i någon av dem.
RONDEN OAVGJORD
Rond 3: Barn i bilen
Båda bilarna har bältesförsträckare och kraftbegränsare även i baksätet, vilket är en stor säkerhetsmässig fördel för barn som färdas i bältesstol. Bakre sidokrockkuddar erbjuds ej till Superb och kostar 4 350 kronor till E-klass.
I Skodas rymliga baksäte finns gott om plats för en skrymmande, bakåtvänd barnstol även om underförankringsbanden får göras fast i framstolarna (trä banden mellan dyna och ryggstöd och göra öglor runt "gångjärnen"). Samma förfarande krävs i Mercedes.
Men vi stöter på patrull med att få fast byglarna i Skodas isofix-fästen. Där Mercedes har två små plastluckor som smidigt viks undan när barnstolens isofix-byglar ska göras fast tvingas man i Superb knöla in "gafflarna" mellan baksätet dyna och ryggstöd. Vi prövar både med och utan de styrdon av plast som följer med barnstolen. Till slut lyckas vi med den bakåtvända stolen, men bältesstolen får vi aldrig fast. Som tur är kan bältesstolen även användas utan isofix-anslutning (byglarna viks undan), men så ska det inte behöva vara. I synnerhet som Skodas koncernsyskon Audi har lika smarta luckor att fälla upp som Mercedes.
Skoda har dock fördelen av att ha en urkopplingsbar krockkudde vid främre passagerarplatsen. För att en baby ska kunna färdas i E-klass framsäte krävs ett babyskydd av Mercedes eget fabrikat som stänger av krockkudden via en transponder.
RONDEN OAVGJORD
Rond 4: Pris/utrustning
Det är aldrig billigt att köpa Mercedes och allra minst en ny E-klass, även om priset faktiskt kan sägas vara lägre än för den utgående modellen (tack vare högre standardutrustning). Billigaste modellen heter E200 CDI kombi (diesel, 136 hk) och kostar 369 900 kronor. Testbilen är en E250 CDI kombi (diesel, 204 hk) för 425 900 kronor i Avantgarde-utförande (+ 32 900 kr) och med automatlåda (+ 21 300 kr) samt massor av styckevis extrautrustning. Slutnotan: 611 500 kronor...
Billigaste Skoda Superb kombi kostar 207 500 kr (bensin, 125 hk) medan testbilen med 170-hästars dieselmotor och dubbelkopplingsväxellåda startar på 254 000 kr. Även test-Skodan är dock saftigt utrustad och landar på 353 100 kr.
RONDEN TILL SKODA
Summering:
Bortser man från pris och kostnader är Mercedes E-klass marknadens kanske mest kompetenta kombibil just nu. Men tar man in pengarna i sammanhanget kommer saken i en annan dager. Då är det Skoda Superb som tar hem segern. Den tjeckiska kombin har en rad sympatiska egenskaper och är dessutom åtskilliga tusenlappar billigare än E-klass. Det skiljer uppemot 140 000 kronor mellan bilarna när motsvarande modellversioner jämförs. Så mycket mer är inte stjärnan värd.
SKODA VINNER DUELLEN