Konkurrensduglig Skoda Octavia
På 80-talet var svenska journalister nära nog att ta livet av tjeckiska Skoda genom att välta bilen i tv. Men Skoda gjorde en remarkabel comeback. I nya Octavia Scout har man dessutom förlitat sig på ett svenskt fyrhjulsdrivningssystem.
Med en rejäl ansiktslyftning, skärmbreddare, större hjul och högre markfrigång ser nya Skoda Octavia Scout större ut än tidigare. Men på insidan är den faktiskt ännu större än den ser ut.
Foto: Rolf Gildenlöw
Men egentligen ska man väl jämföra Skoda Octavia Scout med Volvo V50 AWD eller med det tyska koncernsyskonet Volkswagen Golf Variant 4Motion. Då står sig Octavia ännu bättre. Den tål även att mäta sig med den större släktingen Volkswagen Passat Variant 4Motion (4Motion baseras också på svenska Haldex). Fast Scout ser förstås lite fräckare ut med högre markfrigång, skärmbreddare och skyddsplåtar.
Det som skiljer nya Octavia från föregångaren är mest kosmetika med ny grill, nya strålkastare, nya baklyktor och nya stötfångare. Det gäller även Octavia Scout och gör att bilen ser lite större ut än tidigare. Utrymmena är dock desamma som hos föregångaren, alltså bäst i klassen och i klass med bilar som är ett nummer större.
Nya material på insidan höjer kvalitetskänslan och en ny ratt, nya instrumenttavlor och nya reglage ger ett fräscht intryck. Här finns inte ett spår av den öststatsatmosfär vi minns från de första utgåvorna, när svensken Hans Folkesson tog över utvecklingsarbetet i Mlada Boleslav.
I provbilen sitter Volkswagen-koncernens högteknologiska TSI-motorn på 1,8 liter som ger 160 hästkrafter till en imponerande låg förbrukning. Alternativet är en dieselmotor på 140 hästar. En sexstegad manuell växellåda är däremot det enda transmissionsalternativet. Den geniala sjustegade DSG-växellådan med dubbelkoppling, som annars går att få till den här motorn, finns tyvärr inte på Scouts tillvalslista.
Både Volvo och Saab tackade en gång nej till den gamle rallylegenden Sigge Johanssons uppfinning - differentialen som gav en mycket snabbare och pålitligare fyrhjulsdrivning än de dominerande viskokopplingarna. Men Haldex i Landskrona nappade efter ett tips från Volkswagen som också blev också först med att använda systemet. Det döptes till Volkswagen 4Motion - i dag använder dock biltillverkare som Audi, Seat, Saab och Volvo samma system.
Och det är alltså den tekniken som sitter i Octavia Scout. Det går även att köpa en vanlig Octavia Combi med samma fyrhjulsdrivning om du vill vara lite mer diskret och gärna slipper skärmbreddare och hasplåtar. Då sparar du dessutom 15 000 kronor. Så mycket billigare är nämligen den vanliga, fyrhjulsdrivna kombin i Elegance-utförande.
Skoda Octavia Scout TSI
RESULTAT: 42 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 545
Max släpvagnsvikt (kg) 1 500
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 798
Maxlast (kg) 600
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 160
Vridmoment (Nm/varv) 250/1 500
CO2 (g/km) 182
0-100 km/t på (sek) 8,4
Vändcirkel (m) 10,8
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme 580/1 620
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektromekanisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 9 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 246 000
Skatt (kr) 1 590
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,78
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 464
Strålkastarglas/insats (kr) 5 993 (komplett)
PLUS
Samma fyrhjulsdrivning som Volvo XC70 men lastar mer och är billigare både i inköp och i drift.
MINUSHög lasttröskel. Släpper in för mycket vägbuller.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Volvo V50 T5 AWD
298 900 kronor. Mycket motorstarkare och mer oekonomisk.
VW Passat Variant 2,0 4Motion
257 900 kronor. I princip samma drivlina och samma 4x4 som i Scout. Större cylindervolym.
Seat Altea Freetrack 2,0 TSI
259 900 kronor. I princip samma drivlina och samma 4x4-system som i Scout. Men har fler hästkrafter.
RESULTAT: 42 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 545
Max släpvagnsvikt (kg) 1 500
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 798
Maxlast (kg) 600
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 160
Vridmoment (Nm/varv) 250/1 500
CO2 (g/km) 182
0-100 km/t på (sek) 8,4
Vändcirkel (m) 10,8
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme 580/1 620
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektromekanisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 9 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 246 000
Skatt (kr) 1 590
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,78
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 464
Strålkastarglas/insats (kr) 5 993 (komplett)
PLUS
Samma fyrhjulsdrivning som Volvo XC70 men lastar mer och är billigare både i inköp och i drift.
MINUSHög lasttröskel. Släpper in för mycket vägbuller.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Volvo V50 T5 AWD
298 900 kronor. Mycket motorstarkare och mer oekonomisk.
VW Passat Variant 2,0 4Motion
257 900 kronor. I princip samma drivlina och samma 4x4 som i Scout. Större cylindervolym.
Seat Altea Freetrack 2,0 TSI
259 900 kronor. I princip samma drivlina och samma 4x4-system som i Scout. Men har fler hästkrafter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!