Krönika: FarvÀl, Volvo S80

Motor2006-02-14 11:20
Vid bilsalongen i GenÚve vÄren 1998 hade inte Volvo mycket roligt att visa, bortsett frÄn ett uppstoppat Àlghuvud riktat mot montergrannen Mercedes. Men designchefen Peter Horbury flinade lyckligt och lovade stort:

- VÀnta till i sommar, dÄ har jag nÄgot riktigt spÀnnande att visa er!

Han talade sanning, Volvo S80 var verkligen en extraordinÀr bil med alla mÄtt mÀtt. Det var som om hela Sverige strÀckte lite pÄ ryggen av stolthet, Àven de som hade svÄrt att smÀlta de udda bakljusen.
Nu har det gÄtt sju Är och S80 ska rimligen snart pensioneras. Ett tydligt tecken Àr att modellen nyligen döpts om till S80 Classic och att de sexcylindriga motorerna rensats bort ur programmet. De sista Ären har tyvÀrr inte varit sÀrskilt vÀrdiga över huvud taget, försÀljningen har sjunkit och ett dystert moln av "misslyckat projekt" hÀnger över bilen.

Det tog faktiskt bara nÄgot Är efter premiÀren innan talet om S80 som ett smÀrre eller större misslyckande tog fart. Redan 1999 blev jag uppringd av en anonym herre som pÄstod sig vara direktör för en av Volvos större underleverantörer. Hans kunskaper om Volvo - företaget och bilarna - gjorde att jag inte betvivlade sanningen i hans pÄstÄende. Enligt den anonyme direktören var S80 ett fatalt felgrepp, i synnerhet för USA-marknaden.
- Amerikaner som köper Volvo vill ha en smart bil, nÄgot som visar att de tar hÀnsyn och bryr sig om sÀkerhet. Volvo 850 var kompakt utanpÄ, rymlig inuti och inte ett dugg iögonfallande. S80 Àr precis lika svulstig som USA:s inhemska bilar - totalt fel!
Med Ären har Volvo S80 fÄtt ett slags töntstÀmpel Àven i Sverige: den stora, tunga, vrÀkiga Volvon. Konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes har onekligen dragit ifrÄn vad gÀller teknik, utrustning och raffinemang.

Snart Àr jag nog den enda som hÄller Volvo S80 högt, men nÀr modellen lÀggs ned Àr jag sÀker pÄ att jag fÄr sÀllskap. NÀr ersÀttaren presenteras kommer det att framgÄ med all önskvÀrd tydlighet vilken unik bil - pryl! - S80 faktiskt Àr.
Till att börja med formen, som var ultramodern 1998 och som lever vidare i alla sentida Volvo (inte minst lilla S40, som emellertid Àr en fegis i jÀmförelse). Den ansiktslyftning som S80 genomgick för ett par Är sedan tillförde elegans men slipade, antagligen ytterst medvetet, ned det mest avantgardistiska i formgivningen. GÄ till första bÀsta parkeringsplats och Àgna en stund Ät linjespelet pÄ Volvo S80 - det förtjÀnar att studeras!

För det andra motorerna. SjÀlva konstruktionerna Àr mÄhÀnda inte mÀrkvÀrdiga - fem- och sexcylindriga maskiner med eller utan turbo - men placeringen Àr det. Att stÀlla en sexcylindrig radmotor (lÄng!) pÄ tvÀren i motorrummet tyder pÄ bÄde egensinne och mod. NÀstan alla biltillverkare har gÄtt över till V6-maskiner som tar betydligt mindre plats men saknar den gÄngkultur som bor i "raka sexor". Risken finns att nÀsta Volvo S80 fÄr samma trÀliga V6-maskiner som i dag finns i bÄde Ford och Jaguar.

För det tredje Àr S80 slösande rymlig och bekvÀm. Jag har svÄrt att begripa varför lillasyster S60 blivit sÄ populÀr i ett land av storvÀxta mÀnniskor och svindlande arealer. Volvo S80 med 140-hÀstarsmotor, sladdrig manuell vÀxellÄda och klÀdsel av pyjamasplysch Àr mÄhÀnda inte sinnebilden av en europeisk prestigevagn, men likafullt en lÄngfÀrdsbil av rang. Den som kunnat kosta pÄ sig nÄgot av de vassare motoralternativen har fÄtt en riktig vinthund pÄ garageuppfarten.
Om nya S80 vet vi att den kommer att erbjudas med samma Yamahatillverkade V8 som XC90, att sÄvÀl fyrhjulsdrift som aktiv fjÀdring blir tillval och att Volvo gör allt de kan för att matcha de tyska snobbmÀrkena. Jag undrar bara hur Hisingen ska kunna upprepa en sÄdan kÀnsla av modernitet som S80 hade för sju Är sedan.

Eric Lund
chefredaktör för tidningen Automobil
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om