Kvinnliga knuttar på frammarsch

Långt ifrån alla mc-åkare är bredbenta knuttar i skägg. Ungefär tio procent är tjejer - en grupp som är på frammarsch.

Foto: Harley-Davidson

Motor2011-09-24 11:07

Det är inte så underligt att många vill köra motorcykel. Få saker kan ge en lika omtumlande känsla av frihet och oberoende. Denna livskvalitet vill förstås alla vara med om. I Sverige är runt tio procent av mc-ägarna kvinnor vilket är ett stort antal jämfört med många andra europeiska länder där bara en eller två procent kör själva.
- Hur vi ska bli ännu fler? Genom att visa oss. När det kommer 20 tjejer på hoj reagerar folk och tycker det är häftigt, säger Carola Palmqvist, president för svenska WIMA.
Förkortningen utläses Womens International Motorcycle Association och är en världsomfattande organisation för tjejer som tröttnat att bara sitta på bönpallen.

Men det är inte bara ute på vägarna som det märks att kvinnorna är på frammarsch. Numera satsar alla tillverkare på kläder och utrustning även för tjejer, som inte längre måste klä ned sig eller ha bylsiga herrkläder för att köra hoj.
- Det är revolutionerande. När jag började köra för 20 år sedan fanns ingenting. Nu kan man köpa mc-kläder som är anpassade efter våra former, mått och färger.
Men när det gäller själva motorcyklarna går utvecklingen långsammare. De tillverkas mest för män av medellängd vilket innebär att kortare personer har svårt att nå ned med fötterna till marken.
- Det finns hojar med lägre sitthöjd. Framför allt en del glidare. Och så finns det sänkningssatser när man byter ut fjädringen för att hojen ska bli lägre.

Ibland går det också att köpa en lägre sadel till sin motorcykel eller så kan man göra den befintliga tunnare och eventuellt smalare. När ingenting annat hjälper plockar envisa tjejer bort sadeln och sitter och kör på en hopvikt handduk. Vad gör man inte för att kunna njuta av favoritmaskinen?
- I WIMA finns alla typer av hojar. När vi är ett gäng tjejer som kör är det många andra som nappar och själva vill börja. Ju fler tjejer som kör desto fler hänger på, avslutar Carola Palmqvist.

FAKTA

Damligan - de mest populära hojarna
Av de som köpt ny motorcykel hittills i år är 9,98 procent kvinnor. Det populäraste märket är Harley-Davidson och den vanligaste modellen Sportster 883. På andra plats hittas Honda där den vanligaste modellen för tjejer är CB 600 FA Hornet. Trea kommer Yamaha där den populäraste modellen heter XJ6 Diversion F.

Källa: Moped- och motorcykelbranschens riksförbund

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!