Land Rover Defender 90 TD4
Det påstås ibland att det var amerikanska Jeep som vann andra världskriget åt de allierade. Land Rover uppstod däremot ur askan efter kriget men vann i stället det engelska folkets hjärtan. När Land Rover nu presenterar sin nya Defender känns det som om tiden stått still - i nästan 60 år.
Foto: Rolf Gildenlöw
Entusiasterna har oroats när det gäller moderniseringarna av Land Rover.
1983 ersattes bladfjädrarna med skruvfjädrar, vilket höll på att orsaka en smärre revolt, och 2002 erbjöds kunderna elektriska fönsterhissar och centrallås. Fegisarna kan numera till och med att få luftkonditionering. Vad var det för fel på de manuella ventilationsluckorna och den öppningsbara vindrutan...
Och på den tiden, när Maurice Wilks lät sin tekniske bror Spencer göra om en gammal uttjänt amerikansk jeep till en terränggående bil, så krävdes det onekligen både kroppsvikt och armstyrka för att behärska ett sådant fordon.
Nya Land Rover Defender har förstås både styrservo och bromsservo men är fortfarande en rätt bråkig bil som kräver sin förare.
Hjulupphängningarna påminner fortfarande om dem på en gammal traktor och snäckstyrningen är inte precis något under av precision. Å andra sidan är det väl just bara en traktor som tål lika mycket stryk som en Defender.
Faktum är att av alla Defender som sålts under åren rullar fortfarande 75 procent.
De flesta köparna ska ha den som arbetsfordon. Inte för att svassa runt Stureplan. Förutom militära kunder har Land Rover främst sålt bilar till polismyndigheter, brandkårer och räddningstjänster, kraftbolag, lantbrukare och - faktiskt - även till den brittiska kungafamiljen.
Utseendemässigt har bilen varit sig lik i över 50 år även om en mängd smådetaljer förbättrats och förstärkts under åren.
Det som främst skiljer årets modell från tidigare är att den 5-cylindriga dieselmotorn ersatts av en 4-cylindrig 2,4-liters Ford-diesel på 122 ganska trötta hästar. För att få plats med maskinen har man också tvingats pressa en bula på motorhuven.
Till detta har nu kommit en 6-stegad växellåda, som sänker motorvarvet och gör färden aningen tystare. Det kan nog entusiasterna leva med, men den nya instrumentpanelen med nya knappar och utan ventilationsluckor under vindrutan - det kan bli för mycket.
Pris: 289 600 kronor.
Bränsleförbrukning: 10,0 l/100 km.
Utsläpp CO2: 266.
Ekonomi: Extremt bra livslängd. Högt andrahandsvärde.
Säkerhet: Aldrig krocktestad i EuroNCAP. Inga krockkuddar.
Komfort: I alla fall bättre än originalet från 1948.
Köregenskaper: Som en traktor. Gäller även terrängegenskaperna.
Miljö: Diesel utan partikelfilter. Tung och törstig.
Motor: 4-cylindrig rak längsmonterad dieselmotor med common rail, 2402 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 122 hk (90 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 360 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Permanent 4-hjulsdrivning, hög- och lågväxel med inkopplingsbara differentialspärrar, framvagn med styv axel, skruvfjädrar och panhardstag, stel bakaxel med radialstag och skruvfjädrar, snäckstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS och antispinn.
Mått och vikter: Längd 389, bredd 179, höjd 199, axelavstånd 236, markfrigång 31 cm. Tjänstevikt 1 895 kg, maxlast 655 kg, bagagevolym 900 liter, släpvagnsvikt 3 500 kg.
Konkurrenter i klassen: Jeep Cherokee CRD, Mercedes G-Klass 270 CDI, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Toyota Land Cruiser TD.
Bränsleförbrukning: 10,0 l/100 km.
Utsläpp CO2: 266.
Ekonomi: Extremt bra livslängd. Högt andrahandsvärde.
Säkerhet: Aldrig krocktestad i EuroNCAP. Inga krockkuddar.
Komfort: I alla fall bättre än originalet från 1948.
Köregenskaper: Som en traktor. Gäller även terrängegenskaperna.
Miljö: Diesel utan partikelfilter. Tung och törstig.
Motor: 4-cylindrig rak längsmonterad dieselmotor med common rail, 2402 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 122 hk (90 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 360 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Permanent 4-hjulsdrivning, hög- och lågväxel med inkopplingsbara differentialspärrar, framvagn med styv axel, skruvfjädrar och panhardstag, stel bakaxel med radialstag och skruvfjädrar, snäckstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS och antispinn.
Mått och vikter: Längd 389, bredd 179, höjd 199, axelavstånd 236, markfrigång 31 cm. Tjänstevikt 1 895 kg, maxlast 655 kg, bagagevolym 900 liter, släpvagnsvikt 3 500 kg.
Konkurrenter i klassen: Jeep Cherokee CRD, Mercedes G-Klass 270 CDI, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Toyota Land Cruiser TD.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!