Lasta rätt för lägre förbrukning
Dagens bilar och motorer optimeras allt mer för att nå så låg förbrukning - och därmed så låga utsläpp - som möjligt. Last, vikt och luftmotstånd påverkar dock förbrukningen. Vi har testat var, när och hur förbrukningen ökar som mest.
Subaru Forester tillhör de mer praktiska suvarna.
Foto: Stefan Nilsson
Så påverkar lasten
Vi lastade Forestern med 200 kilo last utöver föraren och det blev en knappt märkbar skillnad i förbrukning på landsväg: bilen drog 0,74 liter per mil i stället för 0,72. Däremot var skillnaden större i stadstrafik: där drog den 0,78 utan last och 0,84 med last. Last i bilen påverkar alltså inte förbrukningen vid landsvägskörning lika mycket som i stadstrafik där det blir mer accelerationer.
Så påverkar en takbox
Vi testade även skillnaden mellan att köra med eller utan takbox på bilen. Då körde vi en Volvo V70 med en 200 hästkrafters bensinmotor. Med totalt 62 kilo last på lastbågarna ökade förbrukningen nästan 0,10 liter per mil vid motorvägskörning men inte mer än knappt mätbara 0,02 liter per mil i stadstrafik. I stadstrafik är alltså vikten mer avgörande än luftmotståndet medan det omvända gäller på motorvägen.
Så påverkar en släpvagn
En olastad liten släpvagn med galler runt lastytan ökade omedelbart förbrukningen för Imprezan från 0,56 liter per mil i 90 kilometer i timmen till 0,68 liter per mil i 80 kilometer i timmen. (Med släp är det i Sverige tillåtet att köra max 80 kilometer i timmen, därav skillnaden i hastighet när vi testade med respektive utan släp.) En husvagn med en vikt på 1 250 kilo ökade förbrukningen till 0,91 liter per mil vid körning i 80 kilometer i timmen. Trots att man kör långsammare ökar alltså förbrukningen med 0,35 liter per mil om man hänger på en medelstor husvagn efter Imprezan.
Så gick det: sammanfattning
Både Impreza och Forester är bland de snålaste bilarna i sin klass, trots fyrhjulsdriften. Men det är möjligt att vi kunde ha fått ett något bättre värde med husvagn om bilen haft en lägre högsta växel. Vi fick ofta ta till femman på landsväg när hus vagnen var kopplad efter Imprezan.
Vi kan konstatera att vikten och luftmotståndet påverkar bilarnas bränsleförbrukning. Vikten avgör i staden och luftmotståndet på motorvägen. Det högre luftmotståndet i Forestern gör att skillnaden blir större i högre hastighet medan vikten i lasten spelar större roll i stadstrafik med mycket ojämn hastighet.
FAKTA
Lasta rätt
+ Hög vikt i bilen påverkar bränsleförbrukningen mest i staden.
+ En takbox påverkar mest i höga hastigheter, vare sig den är tom eller lastad.
+ En husvagn ökar förbrukningen med runt 65 procent beroende på vikt och luftmotstånd.
+ Även ett litet, tomt släp ökar förbrukningen med runt 20 procent.
+ En snål suv drar 15-20 procent mer än en snål sedan. (TT Spektra)
Optimering
När en bil optimeras för låg förbrukning ger man den oftast en högre utväxling och lägre luftmotstånd. Det kan betyda lägre lastkapacitet eller lägre släpvagnsvikt. Volvo V50 i Drive-version får exempelvis inte dra mer än 800 kilo medan V50 utan Drive, men med samma motor, får dra 1 300 kilo. (TT Spektra)
Lasta rätt
+ Hög vikt i bilen påverkar bränsleförbrukningen mest i staden.
+ En takbox påverkar mest i höga hastigheter, vare sig den är tom eller lastad.
+ En husvagn ökar förbrukningen med runt 65 procent beroende på vikt och luftmotstånd.
+ Även ett litet, tomt släp ökar förbrukningen med runt 20 procent.
+ En snål suv drar 15-20 procent mer än en snål sedan. (TT Spektra)
Optimering
När en bil optimeras för låg förbrukning ger man den oftast en högre utväxling och lägre luftmotstånd. Det kan betyda lägre lastkapacitet eller lägre släpvagnsvikt. Volvo V50 i Drive-version får exempelvis inte dra mer än 800 kilo medan V50 utan Drive, men med samma motor, får dra 1 300 kilo. (TT Spektra)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!