Legend på nya hjul

Bilen som många för drygt 30 år sedan trodde skulle bli en parentes i motorhistorien kom i stället att bli en rullande legend. Och den rullar än - Volkswagen Golf GTI.

Ingen kunde väl ana att den lilla folksportbilen Golf GTI skulle komma att bli en ikon i bilvärlden.

Ingen kunde väl ana att den lilla folksportbilen Golf GTI skulle komma att bli en ikon i bilvärlden.

Foto:

Motor2009-05-19 11:50
I dagarna presenterade Volkswagen den sjätte generationen som är större, starkare och snabbare. 1976, samma år som jag började skriva om bilar, lanserade Volkswagen sin allra första Golf GTI. Det var en sensation. Egentligen var den tänkt som en liten aptitretare för att skapa uppmärksamhet kring den nya modellen Golf som hade introducerats två år tidigare och som var livsviktig för Volkswagen. Flera försök att hitta en ny storsäljare efter den gamla baggen (även kallad bubblan) hade mer eller mindre misslyckats. Nu ville man ha allt ljus på
Golf. Ingen kunde väl då ana att den lilla folksportbilen Golf GTI skulle komma att bli en ikon i bilvärlden.

Hittills har Golf GTI sålts i 1,7 miljoner exemplar, vilket inte är någon jättesiffra på drygt 30 år. Men det är ingen tvekan om att GTI:n banade väg för vanliga Golf, som sålts i över 25 miljoner exemplar. Originalet från 1976 hade 110 hästkrafter. Årets upplaga har 210 hästkrafter. Men så skiljer det också ett halvt ton i matchvikt.
70-talets Golf GTI vägde alltså bara drygt 800 kilo och klarade 0-100 kilometer i timmen på nio sekunder. Den sjätte generationens Golf GTI, som just lanserats, väger över 1 400 kilo men i stället för en 1,6-litersmotor med K-Jetronic har den försetts med en direktinsprutad 2,0-litersmotor överladdad med turbo.

Att nya GTI är så tung beror inte bara på att den blivit större utan framför allt på att den blivit mycket säkrare. Men trots viktökningen grejar den 0-100 kilometer i timmen på knappt sju sekunder. Och den drar mindre bensin än originalet. Att Volkswagen-ledningen ändå funderade på att vänta med lanseringen berodde förstås på finanskrisen och miljöopinionen.
Sportchassi är standard liksom en elektronisk differentialbroms (XDS), som bland annat motverkar understyrning vid driven körning. Provbilen är även utrustad med dynamisk chassikontroll och sexstegad DSG-låda, som tillsammans kostar nästan 20 000 kronor extra men som också förhöjer nöjet bakom ratten rejält.

Redan vid 1 700 varv ger motorn maximalt vridmoment och skjuter sedan på med full kraft nästan ända upp till toppfarten 240 kilometer i timmen. Oanständigt men imponerande.
Ett problem för motorteknikerna var att det överladdade maskineriet blev alldeles för tystgående. Kör man GTI ska det ju höras. Så mellan turbon och insugsröret har de stoppat in en så kallad barktube, en slags resonanslåda som förstärker insugsljudet.

ALLMÄNT 9 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg): 1 339
Max släpvagnsvikt (kg): 1 400
Drivning: Fram
Växlar: DSG 6
Cylindrar/volym (cm3): 4/1 984
Maxlast (kg): 551

PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk): 210
Vridmoment: (Nm/varv): 280/1 700
CO2 (g/km): 173
0-100 km/t på (sek): 6,9
Vändcirkel: 10,9

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 40/60
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 350/1 305
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektromekanisk

SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 8
Fästen barnstol: Isofix
Sidokrockkuddar: Ja
Sidokrockgardin: Ja

EKONOMI 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr): 273 900
Skatt (kr): 1 455
Bränsleförbrukning (l/mil): 0,74
Serviceintervaller (mil/år): Flexibla intervaller
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/
rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat): 5 528
Strålkastarglas/insats (kr): 4 648 (komplett)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!